Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII pada Materi Himpunan

Authors

  • Sinta Nuriah IKIP Siliwangi, Jawa Barat, Indonesia
  • Usman Aripin IKIP Siliwangi, Jawa Barat, Indonesia
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2023.8.2.109-120

Keywords:

Mathematical concept, Set material

Abstract

This research is motivated by the low ability to understand mathematical concepts of students. The purpose of this study is to analyze the ability to understand mathematical concepts on the set material. This study uses a qualitative descriptive method. The subjects of this study were 29 students of class VII-G MTs AL-Mukhtariyah Mande. Data collection techniques using written test techniques. Then the data obtained were analyzed using descriptive statistics, namely mean (average) and percentage. The results showed there were 20.7% of students in the high category, 41.4% of students in the medium category, and 37.9% of students in the low category. Based on the results of the study, the researchers concluded that the ability to understand mathematical concepts of students in Class VII-G MTs Al-Mukhtariyah Mande is in the medium category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Depdiknas.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110

Halim, A. (2022). Signifikansi dan Implementasi Berpikir Kritis dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3), 404-418. https://jist.publikasiindonesia.id/index.php/jist/article/view/385

Hidayat, W., & Aripin, U. (2023). How to develop an E-LKPD with a scientific approach to achieving students' mathematical communication abilities?. Infinity Journal, 12(1), 85-100. https://doi.org/10.22460/infinity.v12i1.p85-100

Hidayat, D. W., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematis pada Materi Himpunan. Jurnal Analisa, 5(1), 59–67. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4120

Jusniani, N. (2018). Analisis Kesalahan Jawaban Siswa pada Kemampuan Pemahaman Matematis melalui Pembelajaran Kontekstual. Prisma, 7(1), 82–90. https://doi.org/10.35194/jp.v7i1.361

Karim, A., & Nurrahmah, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa pada Mata Kuliah Teori Bilangan. Jurnal Analisa, 4(1), 24–32. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2101

Kartika, Y. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas VII SMP pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 777–785. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v2i4.25

Kusnadi, F. N., Karlina Rachmawati, T., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140

Malasari, N., & Hakim, A. R. (2017). Pengembangan media belajar pada operasi hitung untuk tingkat sekolah dasar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(1), 11-22. http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v3i1.1911

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Moreno, L. (2018). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VII SMPN 25 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(6), 1401–1428. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/125

Nursaadah, I., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Segitiga dan Segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(1), 1–9. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p157-170

Ruswana, A. M. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis pada Mata Kuliah Aljabar Linier Elementer. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 293–299. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.111

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science2, 2(1), 58–67. https://doi.org/https://doi.org/10.30743/mes.v2i1.117

Rosmiati, T., Aripin, U., & Gunawan, G. (2022). Newman’s Error Analysis: Set Material in 7th-Grade Junior High School. (JIML) Journal of Innovative Mathematics Learning, 5(4), 205-214.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Wijaya, T. T., Dewi, S. N. S., Fauziah, R. I., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IX pada Materi Bangun Ruang. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 19–28. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1317

Yulianty, N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7530

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Nuriah, S., Aripin, U., & Rohaeti, E. E. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII pada Materi Himpunan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 8(2), 109–120. https://doi.org/10.15642/jrpm.2023.8.2.109-120

Issue

Section

Articles