Kompleksitas Soal dalam Pengajuan Masalah Tipe Post Solution Posing Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa

  • Anisha Wahyuni Novianti UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Lisanul Uswah Sadieda UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Suparto Suparto UIN Sunan Ampel Surabaya
Keywords: Question complexity; Problem-posing; Visualizer and verbalizer

Abstract

This research aimed to describe the question complexity of the visualizer and verbalizer students in problem posing. The question complexity on problem posing is the complexity of the questions made by students by paying attention to some aspects, which are language variable, question complexity level, and students' creativity thinking level. This is descriptive research with a qualitative approach. The subjects were two visualizer students and two verbalizer students from 11th grade of Al Falah Senior High School. Data collecting techniques are tests and interviews. Test and interview data were analyzed descriptively. In the final result, question complexity of the visualizer students tend on the language variable level is second (low), question complexity is easy, and the creative thinking level is third (creative). Whereas the verbalizer students tend on the language variable level is fourth (high), question complexity is high, and the creative thinking level is fourth (extremely creative).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, S., Kartono, & Hidayah, I. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Model Problem Based Learning Disertai Remidial Teaching. Jurnal EduMa, 8(1), 85-97.

Dwianto, D. A., & Siswono, T. Y. E. (2016). Profil Kompleksitas Soal yang Dibuat Siswa dalam Pengajuan Masalah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 83-91.

Firdaus, F. (2017). Epistemic Cognition Peserta Ddidik dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Skripsi tidak dipublikasikan. Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Ilma, R. (2017). Profil Berpikir Analitis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Skripsi tidak dipublikasikan. Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Ilma, R, Hamdani, A. S., & Lailiyah, S. (2017). Proses Berpikir Analitis Masalah Aljabar Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(1), 1-14.

Indahwati, R. (2014). Profil penalaran mahasiswa calon guru sd dalam membuktikan rumus luas bangun datar ditinjau dari perbedaan gaya kognitif visualiser dan verbaliser. Jurnal Pendidikan Interaksi, 9(2), 119-129.

Jatmiko. (2015). Kesulitan Siswa dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 17-20.

Komarudin, Sujadi, I., & Kusmayadi, T. A. (2014). Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Pengajuan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(1), 29-43.

Mudrika, N. (2015). Proses Berpikir Siswa SMP dalam Pengajuan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Tesis tidak dipublikasikan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Nofanti, Y. (2014). Profil Kreativitas Siswa dengan Kecerdasan Linguistic, Logical Mathematical, dan Spatial dalam Pengajuan Soal Matematika. Thesis tidak dipublikasikan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 64.

Rahman, A. (2010). Profil Pengajuan Masalah Berdasarkan Gaya Kognitif. Disertasi tidak dipublikasikan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Rahman, A. (2015). Posisi Pendekatan Problem Posing dan Gaya Kognitif dalam Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, pp. 1-15. Ambon: Universitas Pattimura.

Sari, T. M. (2013). Identifikasi Level Respon Siswa dalam Pengajuan Soal Berdasarkan Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent. Skripsi tidak dipublikasikan. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.

Sirait, B. (2009). Bahan Pengajaran untuk Mata Kuliah Evaluasi Hasil Belajar Siswa. Jakarta: Depdikbud.

Upu, H. (2003). Problem Posing dan Problem Solving dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Pustaka Ramadhan.

Usodo, B. (2011). Profil Intuisi Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Dependent. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, pp. 95-102. Surakarta: Universitas Sebelas Maret

Published
2020-06-25
How to Cite
NoviantiA., SadiedaL., & SupartoS. (2020). Kompleksitas Soal dalam Pengajuan Masalah Tipe Post Solution Posing Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 5(1), 14-29. https://doi.org/10.15642/jrpm.2020.5.1.14-29
Section
Articles