Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning pada Materi Statistika SMP Kelas VIII

Authors

  • Nofri Aldo UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rena Revita UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Erdawati Nurdin UIN Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.115-129

Keywords:

Development, Module, Problem Based Learning Model, Statistics, Eighth Grade

Abstract

This research aims to develop a valid, practical, and effective eighth-grade Statistical module based on Problem-Based Learning. The ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model was used to develop the module in this research. The research findings showed that the developed module was valid with a validity percentage of 85.29% based on the validity test.  Based on the practicality test of a small group with eight respondents, the developed module was stated very practical with a practicality percentage of 88.97%.  These showed that the developed module completed valid and practical criteria.  The practicality test of limited group and module effectiveness test could not be carried out because the learning situation was not effecting during the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chuseri, A., Anjarini, T., Purwoko, R. Y. (2021). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Realistik Terintegrasi Higher Order Thinking Skills (HOTS) Pada Materi Bangun Ruang. Alifmatika: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(10), 18-31, 10.35316/alifmatika.2021.v3i1.18-31.

Darmadi, Hamid. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi, 13 (2), 161-174.

Halik, F., Ichiana, N. N., & Tayeb, T. (2019). Pengembangan modul berbasis model Problem Based Learning (PBL) pada materi aritmatika sosial SMP. Alauddin Journal of Mathematics Education, 1(2), 72-82.

Hartono, R. (2013). Ragam model mengajar yang mudah diterima murid. Yogyakarta: Diva Press.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Matematika untuk SMP/MTs kelas VIII semester 2. Jakarta: Kemendikbud.

Kirom, A. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69-80, http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893.

Kunandar. (2007). Guru profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan sukses dalam sertifikasi guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan di Kelas VII di Sekolah Menengah Pertama, Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63-74, 10.31980/mosharafa.v7i1.342.

Noviarni. (2014). Perencanaan pembelajaran matematika dan aplikasinya. Pekanbaru: Benteng Media.

Pribadi, B. A. (2009). Model desain sistem pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat.

Ramadhany, A., & Prihatnani, E. (2020). Pengembangan modul aritmetika sosial berbasis Problem Based Learning bagi siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 212–226.

Riduwan. (2011). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.

Salahuddin, Ma., & Asroriyah, F. (2019). Kecakapan Berpikir Dalam Konteks Pendekatan Pembelajaran Pada Kurikulum Sekolah di Indonesia. Al-Adabiya: Jurnak Kebudayaan dan Keagamaan, 14(01), 63-84, 10.37680/adabiya.v14i01.104.

Setyadi, A., & Saefudin, A. A. (2019). Pengembangan modul matematika dengan model pembelajaran berbasis masalah untuk siswa kelas VII SMP. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 12–22. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.16771.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE Sebagai Model pengembangan media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15 (2), 277-286, 10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892.

Suprihatiningsih, S., & Annurwanda, P. (2019). Pengembangan modul matematika berbasis masalah pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(1), 57-63. https://doi.org/10.26714/jkpm.6.1.2019.57-63.

Suyadi. (2015). Strategi pembelajaran pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tyas, R. (2017). Kesulitan Penerapan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika, Tecnoscienza, 2(1), 43-52.

Downloads

Published

2021-12-16

How to Cite

Aldo, N., Revita, R., & Nurdin, E. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning pada Materi Statistika SMP Kelas VIII. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 115–129. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.115-129

Issue

Section

Articles