Pengembangan Media Papan Hitung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Operasi Hitung Penjumlahan Siswa Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Fina Atifatul Husna UIN Sunan Ampel Surabaya, Surabaya, Indonesia
  • Nadlir UIN Sunan Ampel Surabaya, Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2023.8.1.33-49

Keywords:

Development, Counting Board Media, Learning Outcomes, Addition Arithmetic Operation

Abstract

The use of mathematics learning media in the lower class is necessary because low-class students are not yet able to think abstractly, which is a need for visualization in reals form. The purpose of this study was to improve student learning outcomes in addition to calculation operations with the help of counting board media. The development model used is the ADDIE model, with the sample being 20 students in grade 1. Data collection techniques used questionnaires, interviews, observations, tests, and documentation. The results of this validation related to the feasibility of design experts amounting to 88.33% including a very feasible category, material experts amounting to 84.17% including a feasible category, and learning experts amounting to 92.5% including a very feasible category. Then the results of the field trial obtained an N-Gain value of 0.73 which is included in the high category. So that the development of the counting board media can improve student learning outcomes in addition to operation material for MINU Unggulan Wali Songo Bojonegoro students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiyah. (2021). Penerapan Media Papan Angka Dalam Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas I SDN Balongmasin 1 Pungging Mojokerto Tentang Operasi Hitung Campuran. Wahana Pedagogika, 3(2).

Andzani, A. B., Rahmawati, E., & Susilo, T. A. B. (2022). Pengembangan Media Pamitung (Papan Miniatur Hitung) Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07(02).

Crystanti, I. (2018). Pengembangan Media Pasti Hitung (Papan Stik Hitung) Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Malang.

Febriani, P., Widada, W., & Herawaty, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 120–135. https://ejournal.unib.ac.id/jpmr/article/view/9761

Herdiansyah, F., & Purwanto, S. E. (2022). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas II pada Materi Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan. Jurnal Basicedu, 6(4), 7496–7502. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3525

Herminingsih, Nurdin, & Saguni, F. (2022). Pengaruh Youtube Sebagai Media Pembelajaran Dalam Perkembangan Kognitif, Afektif Dan Psikomotor Siswa. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 1, 79–84. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/view/1040

Imanisa, S. H., Fajrin, R., & Ana, R. (2023). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 1 Kedungwaru Tahun Pelajaran 2019/2020. Wahana Sekolah Dasar, 31(1), 40–47.

Indrawati, D., & Cahyanti, D. N. (2018). Alternatif Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Papan Arsir Pecahan. Inventa, 2(2), 74–82. https://doi.org/10.36456/inventa.2.2.a1652

Iseu, S. P., Nana, H., & Aan Subhan, P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Hands Move Dengan Konteks Lingkungan Pada Mapel IPS. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 34–48.

Komariah, S., Suhendri, H., & Hakim, A. R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Siswa SMP Berbasis Android. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(1), 43. https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i1.2805

Kusuma, D. D. (2021). Pengembangan Media Papan Hitung (Patung) Untuk Stimulasi Kemampuan Berhitung Penjumlahan Bagi Peserta Didik Dengan Hambatan Intelektual. Universitas Negeri Jakarta.

Ma’aniyah, S., & Mintohari. (2019). Pengembangan Media Kartu Gambar Berbasis Make a Match Dalam Pemahaman Konsep Materi Gaya Sekolah Dasar. Jpgsd, 7(2), 2749–2759.

Maharani, M., Supriadi, N., & Widyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun untuk Menurunkan Kecemasan Siswa PENDAHULUAN Pada era kemajuan ilmu pengetahuan di abad ini , pendidikan terus menjadi topik menarik untuk diperbincangkan oleh banyak pihak . Tanpa pendidikan , manusia yang hi. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 101–106.

Majid, A. (2019). Implementasi Pendekatan Matematika Realistik dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar (SD) atau Madrasah Ibtidaiyah (MI). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(1), 17–24.

Mulyani, S., Suarjana, N. M., & Tanggu renda, N. (2018). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 266. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16142

Murtiningsih, S. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada Kelas VII Smp Swasta di Kota Tangerang). Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 76–85.

Musfikaningrum, L. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Papan Hitung Terhadap Hasil Belajar Matematika. Universitas Muhamadiyah Magelang.

Ningrum, S. U., Leksono, I. P., & Rohman, U. (2022). Pengembangan Media Ajar E-Book Berbasis Sains Model Addie Di Taman Kanak-Kanak. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 7(3), 958–968. https://doi.org/10.29100/jipi.v7i3.3154

Novriadi, F., & Desyandri. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1707–1715.

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Pujiarti, I., Ferdiani, R. D., & Trija, F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Trigonometri. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 1(2), 104–114. https://doi.org/10.51574/kognitif.v1i2.108

Putra, I. D. G. R. D. (2019). Peran Kepuasan Belajar Dalam Mengukur Mutu Pembelajaran Dan Hasil Belajar. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(1), 22. https://doi.org/10.25078/jpm.v5i1.756

Rahmani, A., Heryadi, Y., & Sa’adah, L. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Komik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Operasi Hitung Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 6(1), 63–71.

Ridha, M., Firman, & Desyandri. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 154–162. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/925

Sukmadewi, L. P. M., & Suniasih, N. W. (2022). Media Audia Visual Berbasis Kontekstual Pada Muatan Ipa Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 138–149. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/download/ 45898/22336/128641

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pendidikan Dasar, II, 43–48.

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845

Wahyuni, S., Yati, M., & Fadila, A. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis REACT terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. Jambura J. Math. Edu, 1(1), 1–12. http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jmathedu

Yudhautama, L. P., & Ratu, N. (2019). Pengembangan Alper Silabu pada Materi Bilangan Bulat Kelas IV. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1), 72–84. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.1.72-84

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Fina Atifatul Husna, & Nadlir. (2023). Pengembangan Media Papan Hitung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Operasi Hitung Penjumlahan Siswa Madrasah Ibtidaiyah. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 8(1), 33–49. https://doi.org/10.15642/jrpm.2023.8.1.33-49

Issue

Section

Articles