Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Graspable Math pada Materi SPLDV untuk Melatih Pemahaman Matematis Siswa
DOI:
https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.2.167-179Keywords:
Graspable Math, Mathematical Understanding Ability, SPLDVAbstract
This study aims to describe the use of Graspable Math learning media in the material of the Two-Variable Linear Equation System (SPLDV) to train mathematical understanding skills. This study was conducted on 8th-grade students with as many as six people as subjects using a qualitative methodology. The instruments used were math comprehension test sheets and interview guidelines. The results of this study show that the Graspable Math application can be used as a practical medium for students' mathematics learning. This implies that the use of the Graspable Math application on SPLDV material at the junior high school level can help students' understanding of mathematics, especially in algebraic material which includes operations and substitution between tribes
Downloads
References
Ahdhianto, E., & Darmono, A. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Solving di SD Dalam Perspektif Pendekatan Saintifik. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 12(1), 226–240.
Ariany, R. L., Widiastuti, T. T., Syaf, A. H., Sobarningsih, N., & Kariadinata, R. (2017). Categorizing Multiple Intelligences of Pre-Service Mathematic Teachers. In Proceedings of the 2nd International Conference on Sociology Education (ICSE 2017) - Volume 2, pages 95-98.
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19: (Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi). Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112
Fauzy, A., Nurfauziah, P., Siliwangi, I., Terusan, J., Sudirman, J., Tengah, C., Cimahi, K., & Barat, J. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1): 551-561. DOI: 10.31004/cendekia.v5i1.514.
Hanifah, A. N., & Sugandi, A. I. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Pemahaman Matematik dengan Kemandirian Belajar Siswa SMP yang Menggunakan Pendekatan Kontekstual. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1071–1078.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.
Hidayat, A. A., Syaf, A. H., & Juariah, J. (2014). Penerapan Media Gambar Pembelajaran Matematika Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Pada Materi Pokok Pecahan. Jurnal Analisa, 1(2), 57–65.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Kemendikbud Terbitkan Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah. https://www.kemdikbud.go.id/main/index.php/blog/2020/05/kemendikbud-terbitkan-pedoman-penyelenggaraan-belajar-dari-rumah
Khoirunnisa, A., & Soro, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2398–2409. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.869
Kusaeri, K., Arrifadah, Y., & Dina, A. M. (2021). Bagaimana Bentuk Tugas Matematika yang Mampu Mendorong Munculnya Penalaran Imitatif dan Kreatif? AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2145–2158.
NCTM. (2008). The Role of Technology in the Teaching and Learning of Mathematics. http://www/nctm.org/about/context.aspx?id=14233
Nopiyani, D., Turmudi, T., & Prabawanto, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 45–52.
Ottmar, E., Landy, D., Weitnauer, E., & Goldstone, R. (2015). Graspable Mathematics: Using Perceptual Learning Technology to Discover Algebraic Notation (hlm. 24–48). https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8714-1.ch002
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.
Putri, N. R., Nursyahban, E. A., Kadarisma, G., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 157. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p157-170
Rahayu, A. D., & Haq, M. S. (2021). Sarana dan Prasarana Dalam Mendukung Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09 (01), 186-199
Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia.
Syarifuddin, S., Basri, H., Ilham, M., & Fauziah, A. F. (2021). Efektifitas Pembelajaran Daring Mahasiswa Pendidikan Matematika ditengah Pandemi Covid-19. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v1i1.16
Tanzimah, T. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa PGSD Pada Mata Kuliah Aritmatika. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 0(0), Art. 0. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/6902
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agna Ilma Taofik, Nanang Priatna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.