Pengaruh Model Pembelajaran Knisley untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konseptual Siswa

Authors

  • Ardamevia Rizky Icha Romadhoni Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia
  • Nur Farida Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia
  • Vivi Suwanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.2.180-191

Keywords:

Student impact, Conceptual understanding, Knisley's learning model

Abstract

This research aims to find out the impact of Knisley’s learning model to improve students’ conceptual understanding ability of circle material. Knisley’s learning model is based on well-structured knowledge to relate new concepts to students’ previous knowledge and experiences. This study is quantitative research, using quasi-experimental research methods, and the research design uses a non-equivalent control group design. In the pretest, it was obtained that tcount<ttable (1,426<2,01063) and sig. (2-tailed) > 0,05 where 0,160 > 0,05, so from the results of the pretest, it was concluded that there was no difference in conceptual understanding between the control class and the experimental class on the circle material at MTs An-Nur Bululawang. In the posttest, tcount> ttable (2.105 > 2.01063) and sig. (2-tailed) < 0.05 where 0.041 < 0.05 as a result of the post-test questions, it was determined that the control and experimental classes at MTs An-Nur Bululawang had a different conceptual grasp of the circular material. The Knisley learning paradigm can improve students' conceptual comprehension skills, according to the findings of this study, and is effective if applied in students’ mathematics learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekekatan Praktik. Jakarta: PT Rhineka Cipta.

Arisman. (2019). Pengaruh Latihan Square terhadap Daya Tahan Aerobic Atlet Sriwijaya Archery Club. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 2(2), 45–53

Dedy, dkk. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Vektor berdasarkan Model Pembelajaran Matematikaknisley Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Matematika Mahasiswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 101–112.

Istiana. (2020). Eksperimentasi Model Pembelajaran Probing-Prompting Dan Knisley Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung.

Jayanti. (2013). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Matematika Melalui Strategi Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kholidah, I. R. & Sujadi, A. A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(3). https://doi.org/10.30738/trihayu.v4i3.2607.

Putra, I. N. A. W., Ariawan, I.P.W., & Juniantari, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Knisley Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X MIPA SMA Negeri 2 Semarapura. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 11(2), 51-61.

Rosa. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Matematika Knisley (MPMK) Menggunakan Media Petak Warna-Warni Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Segitiga di Kelas VII MTs. Putra-Putri Simo. Inspiramatika, 3(1), 43–52.

Septiyana, dkk. (2018). Model Pembelajaran Knisley Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konseptual Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 155–174.

Setiawati. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Knisley Dengan Strategi Brainstorming Terhadap Penalaran Matematis Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa SMPN 9 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung

Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suraji dkk. (2017). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif yang Dikembangkan Mengacu pada Model PISA. Suska Journal of Mathematics Education, 3(2), 130.

Trianto. (2008). Mendesain Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Cerdas Pustaka Publisher.

Widoyoko. (2016). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiliawanto, dkk. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Question Student Have Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMK. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 139–148.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Icha Romadhoni, A. R., Farida, N., & Suwanti, V. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Knisley untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konseptual Siswa. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(2), 180–191. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.2.180-191

Issue

Section

Articles