Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Satu Variabel Berdasarkan Teori Kastolan

Authors

  • Katarina Yasinta Ndek Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia
  • Vivi Suwanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia
  • Sumadji Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.89-101

Keywords:

Errors, Linear equation, Kastolan theory

Abstract

This study aims to find out student errors in solving linear equations of one variable based on Kastolan's theory. This study is descriptive research. The data collection technics that are used are 1) a test to solve the story problems of linear equations of one variable based on the Kastolan theory, 2) an interview with all subjects, and 3) documentation. The subjects of this study were seventh-grade students of SMP Negeri 2 Boleng, West Manggarai Regency, NTT with 20 students categorized based on their errors in Kastolan theory. The study results showed that 1) 36.66% of students made conceptual errors in understanding the concept of the meaning of the problem, 2) 58.33% of students made procedural errors by not following the steps in solving the problem and not writing the conclusion at the end of the answer, and 3) 35% of students made operations technical errors in calculating the value of solving problems and errors in writing variables and constants. The factors that are causing these errors because students do not understand the meaning of the questions, are not serious in answering questions and do not review the results of the assignment

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuningsih, R.., Setyowati, R. D., & Utami, R. E. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah program linear berdasarkan teori kesalahan kastolan. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(6), 510-518.

Dharma, I. M. A., Suarjana, I. M., & Suartama, I. K. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita pada Siswa Kelas IV Tahun Pelajaran 2015/2016 di SD Negeri 1 Banjar Bali. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7193

Fathimah, N., & Sutama, M. P. (2017). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Lurus Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Wonogiri (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Haryadi, R., & Andriati, N. (2019). Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Bilangan Bulat. Seminar Nasional Pendidikan Mipa Dan Teknologi (Snpmt Ii) 2019, 253–264.

Hendra, H. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Bangkinang melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 29-41.

Ilmiyah, L., Purnama, S., & Mayangsari, S. N. (2019). Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal On Education, 1 (3), 396-404.

Khair, M. S., Subanji, & Muksar, M. (2018). Kesalahan Konsep dan Prosedur Siswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Ditinjau dari Gaya Berpikir. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(5), 620-633.

Khanifah, N. M., & Nusantara, T. (2012). Analisis Kesalahan Penyelesaian Soal Prosedural Bentuk Pangkat Bulat dan Scaffoldingnya. (Tesis, Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang.).

Meilanawati, P., & Pujiastuti, H. (2020).Analisis Kesalahan Mahasiswamengerjakan Soal Teori Bilangan Menurut Tahap Kastolan Ditinjau Dari Gender. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2).

Nurhayati, A. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Aritmatika Sosial. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 54-66.

Pitriani, Y., & Ocktaviani, N. N. (2020). Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Aritmatika Sosial Menurut Polya. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 287-298.

Raharjo & Waluyati. 2011. Pembelajaran Soal Cerita Pada Operasi Hitung Campuran di SD. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Raharti, A. D., & Yunianta, T. N. H. (2020). Identifikasi kesalahan matematika siswa SMP berdasarkan tahapan kastolan. Journal of Honai Math, 3(1), 77-100.

Rindyana, B. S. B., & Chandra, T. D. (2013). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Analisis Newman. Matematika, 4 (1), 3-9.

Rochman, R. N., & Ekayanti, A. (2021). Penyusunan Instrumen Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat Berdasarkan Teori Kastolan. Edupedia. 5(2). 155-167. DOI: 10.24269/ed.v5i2.782

Setyono, D., & Sutarni, S. (2013). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Matematika Dalam Bentuk Cerita Pokok Bahasan Aritmatika Sosial Pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 5 Surakarta. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. FKIPUniversitas Muhammadiyah Surakarta, 65-74.

Widayanti, E. & Kolbi, I. A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengerjakan Soal TIMMS untuk Kategori Penalaran. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika). 3(1). 76-85. DOI : 10.15642/jrpm.2018.3.1.76-85.

Yarmayani, A. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal ilmiah dikdaya, 6(2), 12-19.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

Ndek, K. Y., Suwanti, V., & Sumadji. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Satu Variabel Berdasarkan Teori Kastolan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 89–101. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.89-101

Issue

Section

Articles