Keterampilan Membaca Bahasa Arab dalam Pendekatan Metakognitif
DOI:
https://doi.org/10.15642/alfazuna.v7i2.2764Keywords:
Metacognitive Approach, Reading Skills, Arabic LanguageAbstract
Abstract:
Purpose- This study aims to analyze the use of a metacognitive approach in developing Arabic reading skills. The metacognitive approach refers to students' understanding and self-regulation of their learning process, including understanding reading strategies, monitoring comprehension, and reflecting on the understanding they have acquired.
Design/Methodology/Approach- This study uses the library research method, in which researchers collect data from scientific articles and books that are relevant to the research topic. The data obtained was then analyzed using content analysis techniques (Content Analysis), in which the researcher identified themes and patterns in the collected data.
Findings- The discussion of this research is focused on the application of a metacognitive approach in developing Arabic reading skills. The results of this study can provide insight into the effective use of a metacognitive approach in improving Arabic reading skills and can become the basis for developing more effective curricula and learning methods.
Research Limitation/Implications- This research is still theoretical without any field tests as a comparison instrument. However, this research can be the first step in assessing and evaluating this approach, whether it is based on the scientific hypothesis of experienced Arabic learning experts or not.
Downloads
References
Aliyah, Aliyah. “Penerapan Metakognetif sebagai Strategi Pembelajaran Mandiri Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Alfazuna: Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2, No. 2 (2018): 176–191.
Asih, Ratna, Ahmad Miftahuddin, and Zaim Elmubarok. “Analisis Kesalahan Fonologi dalam Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab Siswa Kelas XI SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang.” Lisanul Arab: Journal Of Arabic Learning And Teaching 9, No. 2 (2020): 123–137.
Baharudin, Qurratu‘Aini Binti. “Penggunaan Strategi Metakognitif Pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam dalam Membaca Teks Arab”.
Febrianingsih, Dian. “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam 2, No. 2 (2021): 21–39.
Hamdy, Mohammad Zainal. “Pembelajaran Keterampilan Membaca (Maharah Qiraah) Menggunakan Koran Elektrronik (Al-Jaridhah Al-Elektroniyah).” Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam 11, No. 1 (2020): 1–15.
Haniefa, Rifda. “Pendekatan Metakognitif untuk Keterampilan Membaca Bahasa Arab.” Ta’limi| Journal of Arabic Education and Arabic Studies 1, No. 2 (2022): 151–164.
Hayati, Najmi. “Metakognitif : Bagaimana Belajar untuk Meningkatkan Prestasi.” Jurnal Al-Hikmah 8, No. 1 (2011): 25–32.
Hayati, Najmi, M Ali Nor, And Siti Marpuah. “Kemahiran Metakognitif Siswa Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam dalam Pelajaran Bahasa Arab Universitas Islam Riau.” Human Sustainability Procedia (2017).
Hutauruk, Agusmanto J B. “Pendekatan Metakognitif Dalam Pembelajaran Matematika.” Repository Fkip Unswagati (2017).
Indraswari, Retno. “Penerapan Paduan Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Kooperatif Type Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab.” Lisanul Arab: Journal Of Arabic Learning And Teaching 3, No. 1 (2014).
Isbah, Faliqul, Ahmad Taufiq, Ahmad Jamaludin, And Misbahul Munir. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Asghar: Journal Of Children Studies 2, No. 1 (2022): 26–37.
Iskandar, Srini M. “Pendekatan Keterampilan Metakognitif dalam Pembelajaran Sains Di Kelas.” Erudio Journal Of Educational Innovation 2, No. 2 (2016): 13–20.
Khoiriyah, Hidayatul. “Metode Qirā’ah dalam Pembelajaran Keterampilan Reseptif Berbahasa Arab Untuk Pendidikan Tingkat Menengah.” لسـانـنـا (Lisanuna): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya 10, No. 1 (2020): 32–44.
Latuconsina, Sarah N. “Efektivitas Permainan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab.” Arabi : Journal Of Arabic Studies 3, No. 2 (2018): 145.
Maulana. “Pendekatan Metakognitif Sebagai Alternatif Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa PGSD.” Jurnal Pendidikan Dasar 10 (2008).
Muhammad, Mumu, Dian Rahadian, And Erna Retna Safitri. “Penggunaan Digital Book Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi dan Keterampilan Membaca pada Pelajaran Bahasa Arab.” Pedagogia 15, No. 2 (2017): 170–182.
Mustika, Raden Ika, And Asep Ikin Sugandi. “Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Berbasis Pendekatan Metakognitif bagi Siswa SMP.” Semantik 8, No. 2 (2019): 34–44.
Nafiah, Siti Fatimah Datu Ali. “Pendekatan Strategi Metakognitif dalam Pengajaran Kemahiran Reseptif Bahasa Kedua dan Bahasa Asing [Metacognitive Strategy Approach in Teaching Receptive Skills In Second and Foreign Language].” Bitara International Journal Of Civilizational Studies And Human Sciences (E-Issn: 2600-9080) 4, No. 2 (2021): 132–140.
Putri, Windha Amalia, Andreas Priyono Budi Prasetyo, and Supriyanto Supriyanto. “Pengaruh Penerapan Strategi Metakognitif dalam Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar.” Journal Of Biology Education 1, No. 3 (2012).
Rahman, Anwar Abd. “Keterampilan Membaca dan Teknik Pengembangannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Diwan: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 3, No. 2 (2017): 155–169.
Serpara, Weldemina, Kalvin Karuna, and Jolanda Tomasouw. “Hubungan Pengetahuan Strategi Metakognitif dengan Kemampuan Memahami Teks.” J-Edu: Journal-Erfolgreicher Deutschunterricht 2, No. 2 (2022): 120–127.
Syaifudin, Syaifudin. “Pengaruh Pendekatan Metakognitif Terhadap Hasil Belajar dalam Menyelesaikan Soal Cerita.” Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika 2, No. 1 (2019): 1–10.
Unsi, Baiq Tuhfatul, And Minnaty Adhimatul Wutsqo. “Model Pembelajaran Kontekstual dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab.” Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan 7, No. 1 (2023): 105–128.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elis Tania

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.