Hubungan Antara Penguasaan Sintaksis Dan Penguasaan Nahwu Terhadap Kemampuan Menulis Teks Bahasa Arab Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab IAIN Pontianak

Authors

  • Midyan Surya Ishak Institut Agama Islam Negeri Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.15642/alfazuna.v3i1.267

Keywords:

Keywords: Mastery, syntax, nahwu, writing ability, Arabic text.

Abstract

The background of this study is lack of understanding student with Arabic thesis produced by students of Arabic Education department in IAIN Pontianak FTIK. Those problems arise because of the low understanding of the logical language rules between Arabic and Indonesian. This study was analyzed by calculating path analysis. Based on the results of the analysis, it can be concluded that: 1) there is no significant relationship between syntactic mastery and mastery of students majoring in PBA, path parameter coefficient between syntax and mastery of nahwu science of -0.148 with T-Statistics of 0.868 and P-Values amounting to 0.387, because P> 0.05, 2) there is a significant positive relationship between syntactic mastery and the ability to write Arabic student text because the path parameter coefficient value between the two variables is 0.524 with a T-statistic value of 3.626 and P-Values ??of 0 00, because P <0.05, 3) there was an insignificant relationship between the mastery of nahwu and the ability to write Arabic student text because it obtained the path parameter parameter coefficient between the two variables of 0.214 with a T-Statistical value of 1.2229 and P-Values ??of 0.221 , because P> 0.05, 4) there is a significant relationship between mastery of sint simultaneous axis with mastery of student writing skills because the total effect of Syntax mastery together with the influence of mastery variables on writing ability is 0.493 with T statistic of 3.197 with P-Values ??level of 0.002, because P-Values ??is <0.05, then H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi, 1991. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta : Rineka Cipta,.
Arifin, Zainal & Tasai, S Amran. 2010. Cermat Berbahasa Indonesia. Jakarta : Akademika Presindo.
Arifin, Zainal & Juniyah.2008 .Sintaksis.Bandung : Grasindo.
Arifin, Imam Khoirun, Jurnal online, Kemampuan Siswa dalam menggunakan kalimat efektif pada karangan narasi sekolah dasar SD 15 Air Saleh KabupatenBanyuasin,eprints.binadarma.ac.id/.../JURNAL%20IMAM%20KHOIRUL%20ARIFI...) diakses 1-10-2015
Afriyanti,Sihombing, Skripsi. 2015.pengaruh pemahaman struktur dan ciri kebahasaan teks eksplanasi kompleks terhadap kemampuan menulis teks eksplanasi kompleks oleh siswa kelas xi sma negeri 20 medan tahun pembelajaran 2014/2015. Medan : Digital Library. Bulkisah. 2012. Jurnal online, Didaktika.Vol XII No. 2.
Al-Khuli, Muhammad Ali. 1989. Asâlib Tadris al-Lughah al-‘arabiyyah, (Cetakan ketiga)
Badudu, 1989. Membaca Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Prima
Chaer, Abdul, 2011. Tata Bahasa Praktis Bahasa Indonesia . Jakarta : Rineka Cipta
Chaer, Abdul. Linguistik Umum. (Jakarta: Rineka Cipta)
Dayyab, Hifni dkk. 1986. Kaidah-kaidah bahasa Arab.Jakarta : Darul Ulum press.
Fahmi, Ahmad Akrom. 1999. Ilmu Nahwu dan Sharf 3, Praktis dan Aplikatif. Jakarta:Raja Grafindo Persada.
Fachrurrozi, Aziz & Mahyuddin,Erta.2011. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Pustaka Cendekia Utama.
Fuad, ahmad. 2005. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang : Misykat
Hamdani, Agus. Artikel penelitian “Hubungan kompetensi sintaksis dengan performansi sintaksis”. ejournal.kopertis4.or.id, diakses tgl 14 September 2015.
Alwi, Hasan. 2003. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia.Jakarta : Balai Pustaka.
Hermawan, Acep.2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Kapoh, Ruty J.2010. Jurnal online. Beberapa faktor yang mempengaruhi dalam pemerolehan bahasa.Interlingua Vol.4 April .
Kridalaksana ,Harimurti. 2001. Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Keraf. Gorys. 1995. Tata Bahasa Bahasa Indonesia. Ende Flores: Nusa Indah.
Keraf, Gorys. 1984 Tata Bahasa Indonesia. Flores: Nusa Indah
Lyons, Jhon.1996. Linguistics Semantics An Introduction. London: Cambridge University Perss.
Malik,AbdulY.Artikelonline http://owenalmulk.blogspot.co.id/2014/08/sintaksis.html, diakses 14-10-2015
Mariani, Scolastika,artikel online. http://scmariani-unnes.blogspot.co.id/2008/11/evaluasi-keterampilan-menulis.html, diakses tanggal 13-10-2015.
Matsna, Moh Hs & Mahyuddin,Erta. 2012. Pengembangan Evaluasi dan Tes Bahasa Arab. Jakarta : Al-Kitabah.
Moh. Nasir. 1988. Metodologi Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Muchlisah,dkk.1992. Pendidikan Bahasa Indonesia3. Jakarta : Depdiknas.
Neli, No. 2 Juli 2012. Problematika Menulis Bahasa Arab , Jurnal Penelitian online.Jurnal At-Ta’lim Jilid 1. diakses tgl 7-09-2015).
Nurgiyantoro, burhan. 2001. Penilaian Dalam Pengajaran Bahasa Dan Sastra. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Parera, Jos Daniel.1988. Sintaksis Edisi Kedua. Jakarta : Gramedia
Purwadarminta, W.J.S. 1985. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Putrayasa, Ida Bagus.2008. Analisis Kalimat, Fungsi dan Peran, Bandung : Refika Aditama
Sabarti Akhadiah, dkk. 1987. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: CV Manasco.
Safari. 1997. Pengujian dan Penilaian Bahasa dan Sastra Indonesia. Jakarta: Kartanegara.
Suparmanto. Makalah online.http://suparmantomaman.blogspot.co.id/2014_06_23_archive.html.
Ramlan, M. 2001. Ilmu Bahasa Indonesia Sintaksis. Yogyakarta : CV. Karyono.
Rohmani, Nur Indah. Proses Pemerolehan Berbahasa Dari Kemampuan Hingga Kekurangmampuan, Artikel Online, diakses 07-05-2015.
Samsuri. 1987. Analisis Bahasa. Jakarta: Erlangga.
Slamet. St. Y. 2008. Dasar-dasar keterampilan berbahasa Indonesia. Surakarta : UNS Press.
Sudjana. 1992. Metode Statistik. Bandung. Tarsito.
Supranto, 2004. Analisis Multivariat, Arti dan Interpretasi . Jakarta : Rineka Cipta
Suryabrata, Sumadi,1994. Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Syafi’ie, I. 1988. Retorika dalam Menulis. Jakarta: Depdikbud.
Tarigan, Henry Guntur. 1984. Prinsip-prinsip Dasar Sintaksis. Bandung: Angkasa.
Tarigan, Henry Guntur. 1987. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Tarsito.
Tarigan, Henry Guntur. 1988. Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Tarsito.
Warsiman, 2011,Keterkaitan Bahasa Bahasa dan Logika Dalam Berpikir Kritis. jurnal Prosodi, volume V Nomor 1 Januari 2011. Online, diakses 25-11-2015 )
Warsito, Tri , Tesis.2009 “ Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Menyimak Dengan Keterampilan Menulis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Sekecamatan Girimarto ,
Verhaar, J.W.M. 1996. Pengantar Linguistik. Yogyakarta: Gramedia Unyversity Perss.

Downloads

Published

2018-12-28

How to Cite

Ishak, M. S. (2018). Hubungan Antara Penguasaan Sintaksis Dan Penguasaan Nahwu Terhadap Kemampuan Menulis Teks Bahasa Arab Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab IAIN Pontianak. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 51–74. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v3i1.267

Issue

Section

Articles