Implementasi Buku Materi Bahasa Arab-Inggris dalam Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini Kelompok A di KB-RA. Perwanida Ketintang Surabaya

Authors

  • Alfian Nuril Laily Abror UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Imam Syafi'i UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Irfan Tamwifi UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jeced.v3i2.670

Keywords:

implementasi, buku materi, bahasa arab dan inggris

Abstract

This study aims to describe the implementation, the strengths and the weaknesses of Arabic-English textbooks in language learning in early childhood group A in KB-RA. Perwanida Ketintang Surabaya. The results show that the implementation of outdoor learning. Students are asked to listen and pay attention to the teacher when exemplifying the vocabulary or sentences being studied. Students are able to focus and give respond to the explanations when the teacher gives questions to all students, students answer the teacher's questions together using Arabic or English. These activities are carried out repeatedly. Then, the teacher asks one of the students randomly to do reinforcement by asking students about the language learned today. The advantages of Arabic-English textbooks are as follows: students are able to explore their vocabularies or sentences in Arabic and English, able to increase children's motivation to learn, contain interesting learning materials, make it easy for teachers. This book is prepared based on the needs of early childhood, contains interesting illustrations, based on linguistic aspects and contains the materials that are taught, namely Arabic and English. While the weakness of this book is that there is no written evaluation/assessment for students, how to present the book is not completed with media, students cannot repeat learning the material at home using this book and some students still have lack focus when having classes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiyah, L. (2006). Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Multikultural. Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Andriana, E., Syachruroji, A., Alamsyah, T. P., & Sumirat, F. (2017). Natural science Big Book with Baduy local wisdom base media development for elementary school. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 76–80. Retrieved from https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.8674

Arumsari, A. D., Arifin, B., & Rusnalasari, Z. D. (2017). Pembelajaran bahasa inggris pada anak usia dini di kec sukolilo surabaya, 4(2), 133–142.

Asiyah, A., Syafri, F., & Hakim, M. A. R. (2018). Pengembangan Materi Ajar Animasi Bahasa Inggris Bagi Usia Dini Di Kota Bengkulu. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 30. Retrieved from https://doi.org/10.24235/awlady.v4i1.2063

Aziez, F., & Alwasilah, C. (1996). Pengajaran Bahasa Komunikasi: Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Baroroh, M. (2013). Peningkatan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab Materi Istima’ melalui Media Berbasis ICT Kelas IV MI Ma’Arif Pademonegoro Sidoarjo. Institut Agama Islam Negeri Surabaya.

Chairunnissa, C. (2017). Metode Penelitian Ilmiah Aplikasi dalam Pendidikan dan Sosial. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Dardjowidjojo, S. U. A. J. (2012). Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Dhieni, N. (2011). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Fauziah, Z. (2015). Penerapan Metode Jarimatika pada Mata Pelajaran Matematika Perkalian untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Kelas 2B MI AL-Fithrah Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Standar Isi Tentang Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014, 1–31.

Lestariningrum, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran Anak Usia Dini (Pertama). Nganjuk: Adjie Media Nusantara.

Mawarti, S. (2018). Implementasi Media Pembelajaran Visual untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di RA Perwanida Gejugan, Tanjung, Klego, Boyolali Tahun Ajaran 2017/2018. Высшей Нервной Деятельности. IAIN Surakarta.

Muid, A. (2015). Pentingnya Bahasa Inggris dan Bahasa Arab pada Kurikulum Pendidikan, 14(2), 32–43.

Mujiarti, L. (2014). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Materi Pokok Kenampakan Alam dan Buatan Kelas V Semester I MI Islamiyah Jatisari Nganjuk. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Muslich, M. (2010). Text Book Writing, Dasar-dasar Pemahaman, Penulisan dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rabbianty, E. N. (2015). Pembelajaran Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini di Sekolah Alam Excellentia Pamekasan Madura. OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 1(10), 83–102. Retrieved from http://ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/okara/article/view/582/564

Ratri, D. P. (2018). Mengajar Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini. Malang: UB Press.

Sumarianto. (2014). Analisis Buku Ajar Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Badan Standar Nasional Pendidikan. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya (Pertama). Jakarta: Kencana.

Syamsudin. (2016). Pengembangan Buku Ajar PAI dalam Proses Pembelajaran di SMP N 2 Kalasan Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Tyaningsih, A. R. (2016). Pembelajaran Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini Berbasis Proses Pemerolehan Bahasa Pertama, 3(1), 74–82.

Ula, S. M. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Outdoor Learning pada Meteri Gerak Benda Siswa Kelas III MI Badrussalam. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Alfian Nuril Laily Abror, Imam Syafi’i, & Irfan Tamwifi. (2021). Implementasi Buku Materi Bahasa Arab-Inggris dalam Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini Kelompok A di KB-RA. Perwanida Ketintang Surabaya. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 3(2), 58–68. https://doi.org/10.15642/jeced.v3i2.670

Issue

Section

Articles