Pengaruh Loose Parts Play Terhadap Pengenalan Konsep Angka Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mutiara Ceria Pasaman Barat

Authors

  • Cici Putri Utami Universitas Negeri Padang
  • Delfi Eliza Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.15642/jeced.v4i2.2244

Keywords:

Early Childhood, loose part play, Concept of Numbers,

Abstract

This research is motivated because by the low recognition of the concepts of number in children aged 5-6 years. The research objective is to determine the effect of loose parts play on the introdution of the concepts of number for children aged 5-6 years. This type of research uses a quasy experimental. The average result of the pre-test eksperimental class: 17,7 and post-test: 23,1. While the pre-test control class:18,6 and post-test: 22,1. For the difference in the average result of the experimental class is 5,4 and the control class is 3,5. The research as conducted for 4 weeks. The research was carried out in two classes, class B1 experimen and B2 the control class. On the hypothesis test with an independent sample t-test the sig (2-tailed) of 0,06 is less than 0,05 has an effect of 1,4. Therefore, it can be concluded that the use of loose parts play activities for the introduction of the concepts of number for children aged 5-6 years is very effective in being used in Mutiara Ceria West Pasaman.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anida., Eliza, Delfi (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Saintifik Berbasis Kearifan Lokal untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1557–1565. DOI: 10.31004/obsesi.v5i2.898

Dewi Safitri, Anik Lestaningrum. Penerapan Media Loose Parts Untuk Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. E-ISSN:2716-1641;P-ISSN:2716-0572.Indonesia:UniversitasNusantaraPGRIKediri. https://kiddo@iainmadura.ac.id.

Dina K, Efrida. M. D, Ika N. A. N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angak 1-10 Dengan Media Gambar. Jurnal Kajian Anak Vol (2)(01). https://doi.org/10.24127/j-sanak.v201.193

Eliza, Delfi. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Learning (CTL) Berbasis Centra Di Taman Kanak-Kanak.Jurnal Ilmiah Pendidikan, XIII(2). https://doi.org/10.24036

Erste Shon Chandra, W., & Eliza, Delfi. (2020). Pengaruh Permainan Maagic Card Terhadap Kemampuan Bercerita Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 820. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.460

Khaeriyah, E. (2018). Penerapan Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2). https://doi./10.24235/awlady.v4i2.3155.91836

Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2). Ejournal.iaiig.ac.id

Khairiah, D. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Dengan Media Gambar. J-Sanak: Jurnal Kajian Anak, 2(1). https://doi.org/10.24127/j-sanak.v2i01.193

Nurjanah, N. E. (2020). Pembelajaran STEAM Berbasis Loose Parts Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 5(1).

Prasetyo, B. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Pudjiati, S. (2011). Mengasah Kecerdasan di Usia 0-2 Tahun. Jakarta: Dirjen PAUDNI.

Puspita,W. (2019). Penggunaan Loose Parts Dalam Pembelajaran Dengan Muatan STEAM. Journal Of Pendidikan Non Formal, 21(2). https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i.868

Rahardjo, M. M. (2019). How To Use Loose Parts In STEAM. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 13(2). Https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud

Safitri, D. (2021). Penerapan Media Loose Parts Untuk Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak UsiaDini,2(1). https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i1.3645

Siantajani, Y. (2020). Loose Parts Material Lepasan Otentik Stimulasi PAUD. Semarang: PT Sarang Seratus Aksara.

Siskawati. (2021). Efektivitas Media Loose Parts Di Paud Kelompok A Pada Masa Belajar DariRumah.JurnalPendidikanLuarSekolah,15(1). https://dx.doi.org/10.32832/jpls.v15i.4629

Silranti, M. (2019). Pengembangan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Dharmawanita Tunas Harapan. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1).

Sumarseh. Eliza. D. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Berbahan Loose Parts In Door Untuk Membangun Merdeka Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1).

Supriaji, U. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Pendekatan Realistik Matematik Education (RME) Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Pertiwi. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 3(1).

Tajudin. (2008). Peningkatan Pemahaman Bilangan Pada Anak Melalui Alat Peraga Pesona Bilangan. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan. Jakarta: TKI Al Izhar Pondok Labu.

Ulfah, M. (2018). Pendidikan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Media Kartu Angka Pada Anak Kelompok B TK/DWP Kelompok Benjeng Gresik Tahun Pelajaran 2015/2016.JurnalAnakUsiaDiniDanPendidikanAnakUsiaDini,4(2). https://dx.doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1963

Ujud, Soliyah. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Pendekatan Realistik Matematik Education (RME) Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Pertiwi 14.11.3. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi Vol.03 No.01. Sadang : Kebumen.

Yulianti, E. I, Jaya, Eliza, Delfi. (2019). Pengaruh Role Playing Terhadap Pengenalan

Literasi Numerasi Di Taman Kanak-Kanak Twin Course Pasaman Barat. Journal On Childhood. Doi : 10.31004/aulad.v2i2.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Utami, C. P., & Eliza, D. (2022). Pengaruh Loose Parts Play Terhadap Pengenalan Konsep Angka Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mutiara Ceria Pasaman Barat. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 4(2), 183–191. https://doi.org/10.15642/jeced.v4i2.2244

Issue

Section

Articles