PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT (STM) TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN KELAS VII SMP/MTS

Authors

  • Hosnia Hosnia UIN KHAS JEMBER
  • Laila Khusnah

DOI:

https://doi.org/10.15642/ijsl.v4i2.3039

Keywords:

Social Technology Science, Environmental Care Attitude, Learning Outcomes

Abstract

The low attitude of caring for the environment and student learning outcomes often occurs in the world of education. These problems can be related to the applied learning model. The purpose of this study was to find out whether there is an influence of the Science Technology Society (STM) learning model on environmental care attitudes and student learning outcomes on environmental pollution material for class VII SMP/MTs. This research uses quantitative research, this type of experimental research with quasi experimental design in the form of nonequivalent group posttest only design. The population of this study was students of class VII SMPN 1 Rambipuji, using the purposive sampling technique, namely class VII A as the control class and VII B as the experimental class. Data collection technique using tests, questionnaires, and documentation. Data analysis technique using descriptive statistics and inferential statistics with the Z test. The result showed that there was a significant influence of the Science Technology Society (STM) learning model on environmental care attitudes and student learning outcomes on environmental pollution material for class VII SMP/MTs with a significant value of 0,000; and there is a significant influence of the Science Technology Society (STM) learning model on learning outcomes with a significant value of 0,000.

References

Hadawiyah, Ruhul, P. Budi Adnyana, and I. W. Sukra Warpala. “Efektivitas Penerapan Pendekatan STM dalam Pembelajaran IPA terhadap Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Kelas VII SMP Negeri 3 Singaraja.” Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha 6, no. 2, (2019): 52-61. https://doi.org/10.23887/jjpb.v6i2.21930 .

Insani, Metri Dian. “Studi Pendahuluan Identifikasi Kesulitan dalam Pembelajaran pada Guru IPA SMP se-Kota Malang.” Jurnal Pendidikan Biologi 7, No. 2 (2016): 81-93. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpb/article/view/723.

Khusnah, Laila. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing dan Salingtemas untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik SMP.” Jurnal Bioshell 04, no. 01 (2015): 222-232. http://ejurnal.uij.ac.id/index.php/BIO/article/view/24.

Meilinna. “Peningkatan Sikap Peduli Lingkungan melalui Implementasi Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV MI Muhammadiyah Tangkit Batu Natar.” Skripsi, UIN Raden Intan Lampung, 2019.

Minasari, Uci. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa pada Pokok Bahasan Ekosistem Kelas VII MTs Paradigma Palembang.” Skripsi, UIN Raden Fatah Palembang, 2017.

Poedjiadi, Anna. Sains Teknologi Masyarakat Model Pembelajaran Konstekstual Bermuatan Nilai. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2019.

Rosyidah, Sari Hanik. “Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) untuk Meningkatkan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI MI Tamrinussibyan Tengguli Bangsri Jepara Tahun Pelajaran 2018/2019.” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Kudus, 2018.

Sekretariat Negara Republik Indonesia. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Sofiah, R., Suhartono, Hidayah, R. Analisis Karakteristik SAins Teknologi Masyarakat (STM) sebagai Model Pembelajaran: Sebuah Studi Literatur. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol.7, No.1, 2020. DOI: https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i1.2611

Suarni, G. L., Rizka, M.A., Zinnuarain. Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 8, No.1, 2021. DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Wahyuni, Sri. “Pengaruh Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat terhadap Hasil Belajar Konsep Lingkungan pada Siswa Kelas X MIPA SMA Negeri 8 Gowa.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Makassar, 2020.

Widyamulyani. “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran STM (Sains Teknologi Masyarakat) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Banda Aceh.” Skripsi, UIN Ar-Raniry Darussalam, 2016.

Downloads

Published

2024-01-09

How to Cite

Hosnia, H., & Laila Khusnah. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT (STM) TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN KELAS VII SMP/MTS. Indonesian Journal of Science Learning (IJSL), 4(2), 61–72. https://doi.org/10.15642/ijsl.v4i2.3039

Issue

Section

Articles