Pengembangan Perangkat Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Saintifik untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa

  • Adi Candra Kusuma Politeknik Harapan Bersama
  • Dwi Setia Mujiono Politeknik Harapan Bersama
Keywords: Validation, Problem Based Learning, Scientific, critical thinking skills

Abstract

The research aims to obtain the validity of Problem Based Learning teaching instruments (including lesson plan, textbooks, student worksheets and test for critical thinking skills) through a scientific approach. This type of quantitative research, Quantitative data obtained from the average results of the recapitulation of the validation of experts and colleagues then as an evaluation given through descriptive advice, with the method of collecting observational data, questionnaires and interviews. Data analysis techniques use content and construct validity specified by several experts in the appropriate fields. Construct validation by 2 expert validators and 3 peer validators. The results of the average validation of the learning device recapitulation were obtained RPS (4.00), RPP (4.10), textbooks (4.03), Student Worksheets (4.01) and Tests for students' critical thinking skills (4.00) in the scale range 5 with the title of good to be used as a research instrument. Each of the results of the validation construct of the learning device is given suggestions to be improved before it is used in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, N. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 1(1), 81 – 88, doi: http://dx.doi.org/10.26740/jp.v1n1.p82-96.

Anjarsari, P. (2014). Pentingnya Melatih Keterampilan Berpikir (Thinking Skills) dalam Pembelajaran IPA SMP. Makalah disampaikan dalam PPM “Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013 dengan Workshop Pengembangan LKS IPA Berpendekatan Guided-Inquiry untuk Mengembangkan Thinking Skills dan Sikap Ilmiah Siswa”, 23 Agustus 2014. Yogyakarta: FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta.

Bruner, J. (1999). The proccess of education. diperoleh di http://edci770.pbworks.com/w/file/fetch/45494576/Bruner_Processes_of_Education.pdf

Bungel, M. F. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Palu Pada Materi Prisma. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1), 45-54

Kusuma, A. C. (2017). Efektifitas Pembelajaran Tutor Sebaya (Teman Sejawat) Berbantuan Modul Untuk Meningkatkan kemampuan Komunikasi Matematik Mahasiswa. Cakrawala Jurnal Pendidikan, 11(1), 1-8. DOI: http://dx.doi.org/10.24905/cakrawala.v11i1.649

Maria, E. I. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi FE UNY “Profesionalisme Pendidik dalam Dinamika Kurikulum Pendidikan di Indonesia pada Era MEA”. 9 Mei 2015. Yogyakarta: UNY

Nafiah, Y., & Suyanto, W. (2014). Penerapan model problem-based learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(1), 125-143, doi: https://doi.org/10.21831/jpv.v4i1.2540

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59-72.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Published
2019-12-31
How to Cite
KusumaA., & MujionoD. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Saintifik untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(2), 102-114. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.2.102-114
Section
Articles