Pengembangan Alper Silabu pada Materi Bilangan Bulat Kelas IV

  • Laurentius Pradipta Yudhautama Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga
  • Novisita Ratu Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga
Keywords: Alper Silabu; addition and subtraction; ADDIE model

Abstract

This study imns to teach the concept of integer addition and subtract operations in elementary schools by using ALPER SILABU. Using the ADDIE model consists of five phase (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) to develop ALPER SILABU. ALPER SILABU has gone through tests of validity, practicality, and effectiveness. The results of ALPER SILABU validity obtained 97.6%, which means the media is valid. In practicality, the results of the study obtained 93.3% toal score which means the media is practical. The results of the field trials obtained an N-Gain score of 0.81 which is in the high category. The N-Gain results show that effective ALPER SILABU increases the understanding of students' concepts of integer addition and subtraction operations. Thus, the results of ALPER SILABU for teaching the concepts of addition operations and reduction in mathematical integers are valid, practical, and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dindin, A. M. L. (2008). Strategi pembelajaran pemecahan masalah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10. Retrived from http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_DASAR/Nomor_10-Oktober_2008/Strategi_Pembelajaran_Pemecahan_Masalah_di_Sekolah_Dasar.pdf.

Eliana, N. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Penjumlahan Bilangan Bulat Melalui Permainan Lompat Henti. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 90-99. https://doi.org/10.21009/JPD.071.08.

Ermawati, S. E. (2014). Peningkatan Menghitung Operasi Bilangan Bulat dengan Metode Ekspository Berbantuan Media Garis Bilangan. Didaktinum: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 17(2), 1-6.

Hikmah, N. (2016). Peningkatan hasil belajar matematika tentang penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat melalui alat peraga mistar bilangan pada peserta didik kelas IV SDN 005 Samarinda Ulu. Jurnal Pendas Mahaka, 1(1), 80-85. Retrieved from https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/46/16

Ilma, R. (2011). Implementasi Alat Peraga Bilangan Bulat Bagi Guru Sekolah Dasar (SD) Se-Kecamatan Ilir Barat 1 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 73-79. DOI: https://doi.org/10.22342/jpm.5.1.823.

Kania, N. (2018). Alat Peraga untuk Memahami Konsep Pecahan. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 2(2), 1-12. Retrieved from https://jurnal.unma.ac.id/index.php/th/article/view/699.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Permendikbud Nomor 24 tentang Kompetensi Inti Dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Kustianti, D. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SDN 2 Patukuki pada Pokok Bahasan Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat Melalui Pembelajaran Menggunakan Media Kartu. Jurnal Kreatif Online, 2(2), 171-181. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/2848

Prastowo, A. (2017). Menyusun Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana

Pribadi, B.A. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: PT Dian Rakyat.

Rohman, N., Mardiyana, & Triyanto. (2013). Eksperimen Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik dan Problem Based Learning pada Operasi Bilangan Bulat Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 153-166. Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2math/article/view/3491.

Setyaningsih, N. A. (2014). penggunaan media mistar bilangan untuk meningkatkan hasil belajar penjumlahan bilangan bulat peserta didik sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1-14. Retrieved from http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/10584.

Sirate, F. S. (2012). Implementasi Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika pada Jenjang Pendidikan Sekolah Dasar. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 15(1), 41-54. DOI: DOI: https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a4.

Sudjana, N. & Rivai, A. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: ALFABETA.

Sundayana, R. (2016). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: ALFABETA

Sutarti, T. & Irawan, E. (2017). Kiat Sukses Menerima Hibah Penelitian Pengembangan. Sleman: Deepublish

Untari, E. (2013). Diagnosis Kesulitan Belajar Pokok Bahasan Pecahan pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal ilmiah STKIP PGRI Ngawi, 12(2), 1-8. Retrieved from http://jurnal.stkipngawi.ac.id/index.php/mp/article/view/28/0.

Zulkardi. 2003. Pendidikan Matematika di Indonesia: Beberapa Permasalahan dan Upaya Penyelesaiannya. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Published
2019-06-24
How to Cite
Yudhautama, L., & Ratu, N. (2019). Pengembangan Alper Silabu pada Materi Bilangan Bulat Kelas IV. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1), 72-84. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.1.72-84
Section
Articles