Pengaruh Layanan Home Visit dan Partisipasi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Tengah Pandemi Covid-19

Authors

  • Lailatuz Zuhro UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Mufidatus Sholikhah UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Valensiana Vortunata Ari Ustoyo UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Siti Lailiyah UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.154-165

Keywords:

Home Visit, Parental Participation, Mathematics learning outcomes

Abstract

During the COVID-19 pandemic, online learning (online) has been continuing. The lack of online learning is a home visit service emerged to monitor students' learning. Apart from teachers, parental participation is very important in determining children's learning achievement. This study aims to describe the relationship between home visits services and parental participation in mathematics learning outcomes for grade 2 elementary school. The method in this study is quantitative research. This study involved 32 third-grade students at Al-Aqsa Islamic elementary school in Sidoarjo as research subjects. The research instrument consisted of a questionnaire of home visits and parental participation in learning mathematics. Data collection using a home visit questionnaire and parental participation and documentation of mathematics learning outcomes. The analysis data with a correlational approach using multiple linear regression analysis. The results of this study indicate the home visit service, parents, and mathematics learning outcomes are included in the very goods category. This means that home visit services can improve children's mathematics learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, H. (2016). Implementasi Home visit Dalam Upaya Meningkatkan Pembelajaran PAI di SDIT Al-Azhar Kediri. Didaktika Religia., 4(1), 77–105.

Amaliyah, S. (2021). Konsep Pendidikan Keluarga Menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1766-1770.

Astuti, J. F. R. D. (2010). Validitas Prediktif Ujian Nasional Terhadap Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Universitas Sanata Dharma. Skripsi: Tidak dipublikasikan: Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Djamarah, S. B. (2000). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Doyan, A., Taufik, M., dan Anjani, R. (2018). Pengaruh Pendekatan Multi Representasi terhadap Hasil Belajar Fisika ditinjau dari Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1), 35-45. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1), 35–45.

Dwita, K. D., Anggraeni, A. I., & Haryadi. (2018). Pengaruh Home visit dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di SDIT Harapan Bunda Purwokerto. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Akutansi, 20(1), 1–15.

Fattah, N. (2013). Analisis Kebijakan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdani. (2012). Bimbingan dan Penyuluhan. Bandung: Pustaka Setia.

Inayati, U. (2020). Strategi Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Hots Menggunakan Model Problem Based Learning. , No 2, Vol 02, 27-34. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 27–34.

Maemanah, A., & Winarso, W. (2019). Pengaruh Kecerdasan Logika Matematika Terhadap Disposisi Matematis Siswa. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 4(1), 48–57. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.1.48-57

Mokodompit, I. S. (2020). Home visit Sebagai Refleksi Kurikulum Darurat Covid-19: Kesiapan Guru, Respon Siswa, Materi dan Hasil Belajar di Madrasah Tsanawiyah. Dirasat, 6(2), 120–131.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(4), 441–451.

Permendikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Jakarta.

Ristiani, E. P. (2015). Pengaruh Keterlibatan Orangtua Dalam Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Se-Daerah Binaan Iii Kecamatan Petarukan Kabupaten Pemalang. Skripsi: Tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Semarang.

Solikin. (2012). Persepsi Kepala Sekolah, Guru Bidang Studi, dan Siswa Terhadap Pelaksanaan Layanaan Bimbingan dan Konseling Pendidikan Bimbingan dan Konseling IKIP Veteran Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan Konseling, 1(1), 87-98.

Sudrajat, A. (2011). Mengatasi Masalah Siswa melalui Layanan Konseling Individual. Paramitra Yogyakarta: Publishing.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukarmiasih, N. W. (2018). Penerapan Layanan Home visit Untuk Meminimalisasi Prilaku Menyimpang Pada Siswa Kelas VIII Semester Genap Tahun Pelajaran 2014/2015. DAIWI WIDYA Jurnal Pendidikan, 5(2), 44-56.

Sutini, S., Mushofan, M., Ilmia, A., Yanti, A. D., Rizky, A. N., & Lailiyah, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring dengan Menggunakan E-learning Madrasah Terhadap Optimalisasi Pemahaman Matematika Siswa. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 5(2), 124–136. https://doi.org/10.15642/jrpm.2020.5.2.124-136

Sutrisno, V. L. P., dan Siswanto, B. T. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 111–120.

Syaikhu, A. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 59–75.

Syamsudduha., & Ginanto, D. (2016). "Parental Involvement in Indonesia : A Study on two Public Schools in Makassar". Proceedings of the 1st Yogyakarta International Conference on Educational Management/Administration and Pedagogy (YICEMAP), Yogyakarta. https://doi.org/10.2991/yicemap-17.2017.72

Swaraswati, T., Wibowo, T., & Purwoko, R. Y. (2019). Analisis Berpikir Pseudo Siswa IQ Normal dalam Pemecahan Masalah Matematika. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 4(2), 115–127. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.2.115-127

Valensiana, Ustoyo, A., Sholikhah, M., & Zuhro, L. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar Islam Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, VI(2), 261–271.

Ziah, R. B. H. (2013). Implementasi Program Home visit dalam Optimalisasi Hasil Belajar di MINU Trate Putri Gresik. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 1–12.

Downloads

Published

2021-12-27

How to Cite

Zuhro, L., Sholikhah, M., Ustoyo, V. V. A., & Lailiyah, S. (2021). Pengaruh Layanan Home Visit dan Partisipasi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Tengah Pandemi Covid-19. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 154–165. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.154-165

Issue

Section

Articles