Istirâtîjiyyah Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyyah ‘ala Asâsi Khasâ’is al-?alabah

Authors

  • Andi Arif Pamessangi Institut Agama Islam Negeri Palopo , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.1024

Abstract

Abstract

This research examines the application of Arabic learning strategies that are in accordance with the characteristics of students in the Arabic language education study program, Palopo State Islamic Institute. The purpose of this study was to determine the application of Arabic learning strategies in the Arabic language department of Palopo State Islamic Institute, as well as the lecturers' attention to the characteristics of students in implementing Arabic learning strategies in the Arabic language department of Palopo State Islamic Institute. The method used in this research is qualitative research methods. The data collection instruments in this study were observation, interviews, and questionnaires. The results of this study indicate that lecturers in implementing learning strategies in the Arabic language education study program at the Palopo State Islamic Institute pay attention to student characteristics. The Arabic learning strategies applied are very varied, such as the implementation of strategies in learning using audiovisual media using several strategies that are in accordance with the characteristics and abilities of students.

Keywords: application, Arabic learning strategies, characteristics of students

Abstrak

Penelitian ini mengkaji penerapan strategi pembelajaran bahasa Arab yang sesuai dengan karakteristik peserta didik pada program studi Pendidikan Bahasa Arab Institut Agama Islam Negeri Palopo. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan strategi pembelajaran bahasa Arab di Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Institut Agama Islam Negeri Palopo, serta perhatian dosen terhadap karakteristik mahasiswa dalam menerapkan strategi pembelajaran bahasa Arab di Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Institut Agama Islam Negeri Palopo. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif. Instrumen pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan angket. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dosen dalam menerapkan dan memilih strategi pembelajaran pada program studi Pendidikan Bahasa Arab Institut Agama Islam Negeri Palopo sangat memperhatikan karakteristik dan latar belakang mahasiswa. Strategi pembelajaran bahasa Arab yang diterapkan sangat bervariasi, seperti penerapan strategi dalam pembelajaran dengan menggunakan media audiovisual dengan menggunakan beberapa strategi yang sesuai dengan karakteristik dan kemampuan mahasiswa.

Kata Kunci: Penerapan, strategi pembelajaran bahasa Arab, karakteristik siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aladdin, A. “A Needs Analysis for the Course Materials Design of the Arabic Language Course.” International Journal of Social Science and Humanity 6 (2016): 684.
Albantani, A. Muharom. Madkur, A. “Think Globally, Act Locally: The Strategy of Incorporating Local Wisdom in Foreign Language Teaching in Indonesia.” International Journal of Applied Linguistics and English Literature 7, no. 1 (2018): 1.
Hamidah. “I’dâd Kitâb Ta’lîmi Al-Lughat Al-a’rabiyyah Fî ?au’i Ath-Thaqâfat Al-Mahalliyah Bi Kalimantan.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2016.
Iskandarwassid. Strategi Penbelajaran Bahasa. 5th ed. Bandung: PT.Remaja Rosda Karya, 2015.
Ismail, Mohd Zaki. “Strategi Pembelajaran Kosa Kata Berimbuhan Bahasa Arab.” Malaysian Journal of Learning and Instruction 13, no. 1 (2016): 113–133.
Jacub, A. Tasmin. Marto, Hasia. Darwis, Arisa. “Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar (Studi Penelitian Tindakan Kelas Di Smp Negeri 2 Tolitoli) No.2, 2020.” Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian 2, no. 2 (2020).
Kurniawan, Yusuf., Sudrajat, Ajat. “Peran Teman Sebaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa Madrasah Tsanawiyah.” SOCIA: Jurnal Ilmu Social 15, no. 2 (2018): 149–163.
Pamessangi, Andi Arif. “Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palopo.” al ibrah: Journal of Arabic Languange Education 2, no. 1 (2019): 10–11.
———. “Optimalisasi Potensi Kecerdasan Anak Sejak Dini Dalam Belajar Bahasa Arab.” Tunas Cendekia: Jurnal Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini 3, no. 2 (2020): 156.
———. “Ta?wiri Kitâbi Ta’limi Al-Lughât Al-A’rabiyyah Fî ?au’i Al-Madkhal as-Siyâqi Fi Al-Madrasah at-Thanâwiyyah Al-Islâmiyyah Al-Hukûmiyyah Parepare Sulawesi Al-Janûbiyyah.” Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam 16, no. 1 (2018): 86.
Rauhillah, Siti. “I’dâdi Al-Mawâd at-Ta’limiyyah Min at-Thaqâfat Al-Mahalliyyah Li Tanmiyat Al-Mahârat Al-Kalâm a’lâ Jâmiat Pancor Lombok.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2010.
S, Febry Ramadani, and R Umi Baroroh. “Strategies And Methods Of Learning Arabic Vocabulary/ Strategi Dan Metode Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 3, no. 2 (2020): 291–312.
Sardiman. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press, 2011.
Tajuddin, Shafruddin. Kamal, Muhammad. Zuryati. “Arabic Material Development Design For Senior High School.” Kebahasaaraban, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan 6, no. 1 (2019): 97.
Taufiqurrochman, R. “Students’ Perceptions on Learning Management Systems of Arabic Learning through Blended Learning Model.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 12, no. 1 (2020): 22–36.

Downloads

Published

2021-06-15

How to Cite

Pamessangi, A. A. (2021). Istirâtîjiyyah Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyyah ‘ala Asâsi Khasâ’is al-?alabah. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(02), 138–154. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.1024

Issue

Section

Articles