Kesantunan Berbahasa pada Anak Melalui Pembiasaan

  • Juhaeni Juhaeni UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Wahyuningtias Ludiawati UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Safaruddin Safaruddin IAIM Sinjai
  • Lisfiana Nur Laili UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Lutfiatus Zahrotul Ulfa UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Putri Ambarwati UIN Sunan Ampel Surabaya
Keywords: habituation, politeness in language, apology, said no

Abstract

The habit of politeness in language in children aged 5-6 years is something that is crucial. This study aims to analyze the impact of using the word do not replace the word sorry for children. This study uses qualitative methods with data triangulation techniques. Samples taken were students of group A PGRA Mamba’ul Hisan Surabaya. Data collection techniques used are 1) Making observations in class A1, A2, A3, 2) Interview with class teachers, 3) Analyzing data based on theory, 4) Summing up the results obtained. The data taken consisted of 3 samples from 3 groups who were accustomed to politeness in language. The results obtained include: children can accept mistakes, children can be more polite and more polite in talking, children are accustomed to gentle reprimands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfin, J., & Pangastuti, R. (2020). Perkembangan Bahasa pada Anak Speechdelay. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 76–86. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.572

Apriliani, E. I. (2019). Kesantunan Bahasa Anak di PAUD Mekar Sari Gondoriyo Kecamatan Jambul. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 1(2), 62. https://doi.org/10.35473/ijec.v1i2.358

Asista, A. (2019). Kajian Pragmatik Terhadap Kesantunan Berbahasa Berbasis Kearifan Lokal Dalam HArian Umum Palembang Pos Sebagai Uapaya Penyusunan Bahan Ajar Menganalisis Isi Struktur Teks Negosiasi Bahasa Indonesia Kelas X di SMK. Wistata : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 142–152.

Candrasari, J. P., & Badi’ah, A. (2014). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah di RA Semai Benih Bangsal Al-Fikri Manca Bantul Yogyakarta. Stikes Aisyiyah Yogyakarta.

Dari, A. W., W, D. E. C., & Sugiyati, S. (2017). Analisis Kesantunan Berbahasa pada Kegiatan Pembelajaran Kelas VIII E SMPN 2 Kota Bengkulu. 10–21.

Dasar, D. I. S. (2014). Kesantunan Berbahasa dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. 3202.

H.E.Mulyasa. (2017). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan.

Hamidah, J. (2019). Pola Asuh Orang Tua terhadap Kesantunan Berbahasa Anak Usia Dini (Kajian Pragmatik). 1(1).

Pamungkas, S. (2016). Kesantunan Berbahasa pada Anak-Anak Bilingual di Kabupaten Pacitan Jawa Timur: Kajian Pragmatik (Studi Kasus Kemampuan Anak Mengungkapkan Cerita di Depan Kelas Berdasarkan Teori Kesantunan Asim Gunarwan). Prosiding Prasasti, 298–304.

Pusparini, D., Farasyi, R. M., Gupita, N., & Musayyadah. (2019). Menanammkan Pendidikan Karakter Anak Usia DIni di Masa Golden Age Sesuai Q.S Lukman : 13 - 19. Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman, 5(1), 19–20.

Rahmawati, A., Juhaeni, J., Aisah, S., Kinasih, A., & Shibyany, N. (2019). Pengelolaan Kelas Terhadap Siswa Tuna Rungu-Wicara Di Kelompok A1 PGRA Mamba’ul Hisan. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 1(2), 98–103. https://doi.org/10.15642/jeced.v1i2.463

Rohali. (2011). Kesantunan Berbahasa sebagai Pilar Pendidikan Karakter: Perspektif Sosiopragmatik. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 74–97.

Siti Norhidayah. (2015). Kesantunan Berbahasa di Lingkungan Keluarga Masyarakat Banjar di Kecamatan Banjar Selatan (Speech Politeness in Banjarese Family in South Banjar District). Jurnal Bahasa, Satra, Dan Pembelajarannya, 5(1), 45–61.

Taseman, T., Safaruddin, S., Erfansyah, N. F., Purwani, W. A., & Femenia, F. F. (2020). Strategi Guru dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 13–26. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.519

Wahidah, Y. L., & Wijaya, H. (2017). Analisis Kesantunan Berbahasa Menurut Leech pada Tuturan Berbahasa Arab Guru Pondok Pesantren Ibnul Qoyyim Putra Yogyakarta Tahunajaran 2016/2017 (Kajian Pragmatik). Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9(1). https://doi.org/10.24042/albayan.v9i1.1239

Yenni, E., Yusriati, Y., & Sari, A. W. (2018). Pola Pengajaran Kesantunan Berbahasa Anak Di Lingkungan Keluarga. Jurnal Tarbiyah, 25(1). https://doi.org/10.30829/tar.v25i1.238

Zamzani, Musfiroh, T., Maslakhah, S., Listiyorini, A., & Rahayu, Y. E. (2012). Pengembangan Alat Ukur kesantunan Bahasa Indonesia dalam Interaksi Sosial FOrmal Bersemuka. 17(2).

Published
2020-12-31
How to Cite
JuhaeniJ., LudiawatiW., SafaruddinS., LailiL. N., UlfaL. Z., & AmbarwatiP. (2020). Kesantunan Berbahasa pada Anak Melalui Pembiasaan. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(2), 117-123. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i2.942
Section
Articles