Pengaruh Metode Kaisa Terhadap Kemampuan Menghafal Surat-Surat Pendek Al-Qur’an Dan Hadits Pada Anak Di Tk Aisyiyah 17 Jasem Ngoro Mojokerto

Authors

  • Try Nur Aliyah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jeced.v3i1.687

Keywords:

Kaisa Method, Ability to Memorize, Short Letters, Quran and Hadith

Abstract

This study aims (1) to determine the effect of the Kaisa method on the ability to memorize short letters of the Al-Qur'an and hadith in children at TK Aisyiyah 17 Jasem, (2) to determine the influence of the Kaisa method on the ability to memorize short letters. Al-Qur'an and hadith in TK Aisyiyah 17 Jasem. The research method uses quantitative ex-post facto correlation type. The sampling technique used was purposive sampling. Research data collection techniques are questionnaires and documentation. Test the validity of the questionnaire instrument using expert tests (judges). The data analysis technique used the product moment correlation formula. The conclusion of this study is that (1) there is an effect of the Kaisa method on the ability to memorize short letters from the Al-Qur'an and hadith in children. This is evidenced by the results of the calculation of rcount> rtabel, (0.999> 0.602) then H0 is rejected and H1 is accepted, (2) and the magnitude of the influence seen from the calculation results is 0.999 which has been consulted with the correlation coefficient value at the value of 0.800-1.00 including the category high, so it can be interpreted that the influence of the Kaisa method has a major effect on the ability to memorize short letters of the Al-Qur'an and hadiths in children at Aisyiyah 17 Kindergarten Jasem Ngoro Mojokerto.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdud, A. K. (2010). Hafal Al-Qur'an Tanpa Nyantri. Solo: Pustaka Arafah.

Abdurrahman, J. (2010). ISLAMIC PARENTING Pendidikan Anak Metode Nabi. Solo: Aqwam.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Badwilan, S. A. (2009). Panduan Cepat menghafal Al-Qur'an. Yogyakarta: Diva Press.

Bondowoso, P. (2019, Oktober Sabtu). Subhanallah Lima Bersaudara Cilik ini Hafiz Qur'an Asal Makassar. Diambil kembali dari http://liputanlima.com/lifestyle/2016/02/08/subhanllah-lima-bersaudara-cilik-ini-hafiz-quran-asal-makassar

Desy, A. (2003). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Amelia.

Dina, R. N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menghafal Surat-Surat Pendek Melalui Metode Kinestetik Anak Kelompok B TKIT Nuru Islam Pelem Kecamatan Pare Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2016-2017. Vol. 4 Nomor 1 .

Djaalali, P. M. (2008). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Efendi, M. Y. (2011). Ayah Juara 7 Hari Menjadi Ayah Qur'ani. Solo: PT Era Adicitra Intermedia.

Habibi, M. (2018). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.

Indianto, A. (2015). Kiat-kiat Mempertajam Daya Ingat Hafalan Pelajaran. Yogyakarta: DIVA press.

Islam, B. (2019, Oktober Sabtu). Lima Bersaudara ini Hafal Al-Qur'an dengan Metode Unik. Diambil kembali dari www.bersamaislam.com/2016/04/lima-bersuadara-ini-hafal-quran-dengan.html?m=1

Khadijah. (2016). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.

Majdi, U. (2014). 9 Langkah Mudah menghafal Al-Qur'an. Solo: Aqwam.

Majid, A. (2016). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Malikhah, F. (2019). Penerapan Metode Gerakan untuk Menghafal Hadits pada Anak. , Vol. 4 No. 1 .

Mulyana, D. (2000). Ilmu Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakrya.

Nashr, Y. (2014). Kecil-Kecil Jadi Hafiz. Solo: As Salam.

Rianti, A. A. (2014). Cara Efektif Mengenalkan Rukun Iman pada Anak. Jakarta: Gramedia.

Ririn. (2019, Oktober Selasa). Begini Cara Kaisa hafiz cilik Lafalkan al-Qur’an dengan Gerakan. Diambil kembali dari http://ramadan.detik.com/read/2014/07/10/begini-cara-kaisa-hafiz-cilik-lafalkan-alquran-dengan-gerakan

Romdoni, M. (2014). Metode Cepat menghafal & Memahami Ayat-Ayat Suci Al-Qur'an. Yogyakarta: Lafal Indonesia.

Saad, R. (2008). Ingin Anak Anda Cinta Al-Qur'an? Solo: Aqwam.

Sa'adullah. (2008). Cara Cepat Menghafal Al-Qur'an. Jakarta: Gema Insani.

Salamah, U. (2003). Pengajaran Menggunakan Metode Kaisa dalam Menghafal Al-Qur'an pada Anak, Vol. 7 No. 2.

Suaparno, P. (2001). Teori Perkembangan Jean Piaget. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian pendidikan. Jakarta: Bumu Aksara.

Suroso. (2004). Smart Brain: Metode menghafal Cepat dan Meningkatkan Ketajaman Memori. Surabaya: SIC.

Wowo, K. S. (2012). Taksonomi Kognitif Perkembangan Ragam Berpikir. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yahya, G. (2014). Metode Cepat Hafal A-Qur'an. Solo: As-Salam.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Aliyah, T. N. (2021). Pengaruh Metode Kaisa Terhadap Kemampuan Menghafal Surat-Surat Pendek Al-Qur’an Dan Hadits Pada Anak Di Tk Aisyiyah 17 Jasem Ngoro Mojokerto. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.15642/jeced.v3i1.687

Issue

Section

Articles