Analisis Capaian Perkembangan Sosial Anak Usia 11 Bulan Berdasarkan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak

  • Eka Damayanti Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Umaemah Marsuki AR Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Ismawati Ismawati Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Keywords: social developmental aspects, stimulation, early childhood, standard level of child development achievement

Abstract

This study aims to determine the criteria for social development in children 11 months based on the Standard Level of Child Development Achievement and formulate appropriate stimulation based on the theory of child development. The research was conducted using a descriptive qualitative approach. The research subjects were two children aged 11 months who were selected by purposive sampling. The data were collected from observation and direct interview techniques then analyzed descriptively. The results showed that both children (HM and D) had met the age standard in terms of research desires with various body movements and simple word expressions, how to express feelings such as, how to apply and kiss. The forms of stimulation performed by parents or caregivers of children include: (1) building attachment with children; (2) invite the child to have a conversation or A with the closest person; and (3) inviting children to play with their peers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, P. P., & Griffin, P. A. (2005). Fundamental Keperawatan Konsep, Proses dan Praktik. Edition 4 cetakan 1. Jakarta: EGC.

Adriana, D. (2013). Tumbuh Kembang & Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Penerbit Salemba Medika.

Apriani, D. (2018). Hubungan Peran Ibu Sebagai Pendidik Dalam Kemampuan Anak Autisme Usia 4-5 Tahun Di Yayasan Pembinaan Anak Cacat (YPAC) Palembang. Jurnal Masker Medika, 6(1), 140–155.

Ariawan, V. A. N., & Marthyane, I. (2018). Dialogic Reading Sebagai Upaya Mengembangkan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. JAPRA: Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal, 1(1), 79–86.

Damayanti, R. (2014). Pengaruh Terapi Kelompok Terapaeutik Terhadap Kemampuan Keluarga Dalam Memberikan Stimulasi Perkembangan Rasa Percaya Usia Bayi Di Kelurahan Batu Ampar Kramatjati Jakarta Timur Tahun 2010. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(2), 67–76.

Dewi, M. S. (2019). Profil Perkembangan Sosial Anak Kelompok B Dalam Bermain Peran. Thufuli: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 35–45.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Eliasa, E. I. (2011). Pentingnya Kelekatan Ibu Dalam Internal Working Model Untuk Pembentukan Karakter Anak. Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Universitas Negeri Yogyakarta.

Fauzriesa, S. (2018). Hubungan Stimulasi Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 0-3 Tahun Di Wilayah Kerja Poskeskel Penengahan Raya Kecamatan Kedaton Bandar Lampung. Pendidikan Dokter Universitas Lampung.

Fida, & Maya. (2012). Pengantar Ilmu Kesehatan Anak. Jogyakarta: D-Medika.

Hardiyanti, D. (2017). Proses Pembentukan Kelekatan Pada Bayi. Ivet Teacherpreneur, 24(2), 1–10.

Hasiana, I., Insani, A., Aisyah, & Fachrurrazi, A. (2020). Optimalisasi Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Anak Usia Dini Di Desa Tawar Kecamatan Gondang Kabupaten Mojokerto. Jurnal Abadimas Adi Buana, 4(1), 29–34.

Hati, F. S., & Lestari, P. (2016). Pengaruh Pemberian Stimulasi Pada Perkembangan Anak Usia 12-36 Bulan di Kecamatan Sedayu, Bantul. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 4(1), 44–48.

Hidayati, N. (2012). Bermain Khayal Untuk Mengembangkan Dimensi Sosioemosi Anak-Anak Prasekolah. Jurnal Insan Media Psikologi, 12(2), 104–112.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Megawangi, R. (2014). Kelekatan Ibu-Anak “Kunci Membangun Bangsa.” Depok: Indonesia Heritage Foundation (IHF).

Mitayani, Y., & Nursetiawati, S. (2015). Hubungan Stimulasi Ibu Dengan Perkembangan Motorik Pada Anak Usia 2-3 Tahun (Toddler). Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 2(1), 59–67.

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 203–111.

Permono, H. (2013). Peran Orangtua Dalam Mengoptimalisasi Tumbuh Kembang Anak Untuk Membangun Karakter Anak Usia Dini. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Putra, A. Y., Yudiernawati, A., & Maemunah, N. (2018). Pengaruh Pemberian Stimulasi Oleh Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Usia Toddler di PAUD Asparaga Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 3(1), 563–571.

RI, K. (2012). Manajemen Laktasi: Buku Panduan Bagi Bidan dan Petugas Kesehatan di Puskesmas. Jakarta: Diit Gizi Masyarakat-Kemenkes RI.

Ribek, N., Labir, I. K., & Dewi, I. D. A. P. C. (2013). Lingkaran Kepala Dengan Masa Perkembangan Pada Bayi Usia 0-12 Bulan. Jurnal Gena Keperawatan, 6(1), 72–76.

Rusmil, K. (2006). Pedoman Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: Depkes RI.

Sari, D. E., & Khusnal, E. (2014). Hubungan Tingkat Pengetahuan, Sikap Dengan Perilaku Ibu Dalam Stimulasi Perkembangan Anak Usia 0-12 Bulan Di Puskesmas Mergangsan Kota Yogyakarta. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan ’Aisyiyah Yogyakarta.

Setyowati, H. S. E. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Energi Panas dan Energi Bunyi Menggunakan Kombinasi Model Numbered Heads Together (NHT), Problem Solving dan Picture Pada Siswa Kelas IV SDN Landasan Ulin Tengah 1 Kota Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Prasekolah, 1(2), 69–74. https://www.rumahjurnal.net/index.php/JPP/article/view/227

Soetjiningsih. (2013). Tumbuh Kembang Anak Edisi 2. Jakarta: EGC.

Suhano, & Utama, F. (2017). Keteladanan Orang Tua dan Guru dalam Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 107–119.

Suherman. (2002). Perkembangan Anak. Jakarta: EGC.

Sulfa, F. F., & Setiawan, M. H. Y. (2018). Optimalisasi Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Potensi PAUD. Adi Widya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 178–184.

Sumiyati. (2018). Mengenal Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini (Usia 0-12 Bulan). Al-Athfal, 1(1), 18–36.

Sumiyati, & Yuliani, D. R. (2016). Hubungan Stimulasi Dengan Perkembangan Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Karangtengah Kecamatan Baturraden Kabupaten Banyumas. Jurnal LINK, 12(1), 34–38.

Va, K. D. (2016). Konsep Gerak Dasar Untuk Usia Dini. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 2(1), 72–79.

Published
2020-12-31
How to Cite
DamayantiE., ARU., & IsmawatiI. (2020). Analisis Capaian Perkembangan Sosial Anak Usia 11 Bulan Berdasarkan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(2), 87-96. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i2.686
Section
Articles