Perkembangan Bahasa pada Anak Speechdelay

  • Jauharoti Alfin UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Ratna Pangastuti UIN Sunan Ampel Surabaya
Keywords: perkembangan bahasa, speechdelay

Abstract

Language development in early childhood is very important for the continuity of his life as a social creature. Incoming language skills have an aspect of early childhood development. This article seeks to discuss the development of speech-based children's language in theory by analyzing documented cases of published research results. The research method used is a library research with content analysis for the discussion technique. Source of data taken from secondary data from research results in thesis or online journals, then combined with several existing theories. Based on the results of the discussion obtained data that children with speech delay will experience language delays both in terms of articulation, sound, fluency and completeness of the preparation of the letters. Many factors as a trigger that is external and internal. Most of the cases that have external factors in the form of parenting are the dominant factors in children experiencing speech delay. Mild speechdelay children can recover with appropriate meode stimulation and selection, while children with medium and large speechdays need the help of experts (therapists) and medical personnel

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adini, Alfira Luluk. 2016. Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Kelompok A Gugus V Kecamatan Berbah. Jurnal.

Adiwiria, Pien Supinah. 2005. Komunikasi Reseptif dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Jurnal.

Djago Tarigan. 2003. Pendidikan Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Djuwarijah, Siti. Pemerolehan Bahasa Telegram dan Kalimat Anak Usia Prasekolah dan SD. Jurnal Konstruktivisme, volume 9 nomor 1, 2017:19-36.

Fatimah, Lulu. 2012. Pelaksanaan Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif dan Bahasa Ekspresi Anak Tunarungu Kelas TK A (Studi Deskripsi di LPATR Pangudi Luhur, Kembangan Jakarta Barat). Jurnal. Jakarta: Perpustakaan Universitas Negeri Jakarta.

Hurlock B., Elizabeth.1978. Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga

Hurlock. 2013. Perkembangan Anak. Terj. Meitsari Tjandra. Jakarta: Erlangga.

Jumaris. 2004. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Khoiriyah, et.al. 2016. Model Pengembangan Kecakapan Berbahasa Anak yang Terlambat Berbicara (Speechdelay). Jurnal. Banda Aceh: Perpustakaan Universitas Syaih Kuala.

Papalia, E.D. 2004. Human Development:Perkembangan Manusia. Jakarta: Salemba Humanika.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Ragil Kuning,Retno. 2019. Kemampuan Berbahasa Reseptif Menyimak pada Anak dengan Speechdelay..Skripsi. Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Rumini, et.al. 2004. Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta.

Santrock, J.W. 2009. Life Span Development Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga.

Sari, Sarah Novi Lia, dkk. Angka Kejadian Delayed Speech Disertasi Gangguan Pendengaran pada Anak yang Menjalani Pemeriksaan Pendengaran di Bagian Neurootologi IKTHT-KL RSUP Dr. Moh. Hoesin. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, volume 2 nomor 1, Januari 2015: 121-127.

Subyantoro. 2013. Gangguan Berbahasa: Mengenali untuk Mengantisipasi Sejak Dini. Jogjakarta: Ombak

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menyimak Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tiel, Julia Maria Van. 2008. Pendidikan Anakku Terlambat Berbicara. Jakarta Timur: Perdana Media.

Published
2020-06-15
How to Cite
AlfinJ., & PangastutiR. (2020). Perkembangan Bahasa pada Anak Speechdelay. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 76-86. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.572
Section
Articles