Evaluasi Speech Therapy Dalam Mengoptimalkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Pada Anak Speech Delay

Authors

  • Ratu Nur Aisyah Sri Winarti UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Shafa Fitriyani UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Anisa Rizqi Rahmatillah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Lathipah Hasanah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1858

Keywords:

terapi bicara, bahasa ekspresif, keterlambatan bicara

Abstract

Children who experience speech delay, especially in their expressive language skills will have difficulty in pronunciation. Therefore, speech therapy is needed in helping the problems faced by children. The purpose of this study was to analyze the stages of speech therapy at Kitty Center Green Garden, speech therapy activities in optimizing expressive language skills, identification of supporting and inhibiting factors of speech therapy and speech delay in children's language skills after attending speech therapy. This type of research uses a descriptive qualitative approach. Data analysis used the CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model. Data collection techniques in this study were observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate: 1) Context Evaluation, showing a good category with the results of the study being able to provide good services. 2) Input Evaluation, showing a good category with research results, namely the facilities and infrastructure provided are adequate in speech therapy activities. 3) Process Evaluation, showing a good category with research results, namely therapy services according to the development of the client. 4) Product Evaluation, showing a good category with the results of the research, namely the speech therapy services provided can produce changes in speech therapy recipients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiana, R. &. (2020). Perkembangan bahasa pada anak usia dini. Repository Unja.

Alfin, J. &. (2020). Perkembangan bahasa pada anak speechdelay. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 76-86.

Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita.

Ambiyar, A. &. (2019). Metodologi Penelitian Evaluasi Program.

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan media gambar seri untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 72-80.

Baryadi, I. P. (2020). Teori Linguistik Sesudah Strukturalisme. Sanata Dharma University Press.

Dini, J. P. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Fauzia, W. M. (2021). MENGENALI DAN MENANGANI SPEECH DELAY PADA ANAK. . Jurnal al-Shifa Bimbingan Konseling Islam, 102-110.

Haryanti, E. (2019). Penggunaan Bahasa dalam Perspektif Tindak Tutur dan Implikasinya Bagi Pendidikan Literasi. Tambora.

Hendricks, G. M.-S. (2018). Effects of prenatal alcohol exposure on language, speech and communication outcomes: A review longitudinal studies. Cambridge: Acta Neuropsychiatrica. https://doi.org/10.1017/neu.2018.28

Hunt, N. &. (2012). Exceptional children and youth. Cengage Learning.

Hurlock. (1978). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Husna, A. &. (2021). Strategi Perkembangan dan Indikator Pencapaian Bahasa Reseptif dan Bahasa Ekspresif pada Anak Usia Dini. Jurnal Family Education, 38-46.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Nomor 137 tahun 2014.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Nomor 146 tahun 2014.

Khoiriyah, K. A. (2016). Model pengembangan kecakapan berbahasa anak yang terlambat berbicara (speech delay).

Lisa Revi Narsih, &. S. (2019). Efektivitas Permainan Pola Suku Kata Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak di Taman Kanak-Kanak Mutiara Ananda Tabing Padang. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 13-24.

Marisa, R. (2015). Permasalahan Perkembangan Bahasa dan Komunikasi Anak. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar).

Muryadi, A. D. (2017). Model evaluasi program dalam penelitian evaluasi. Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran).

Muslimat, A. F. (2020). Faktor Dan Dampak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Terhadap Perilaku Anak Studi Kasus Anak Usia 3-5 Tahun: Kajian Psikolinguistik. Jurnal Al-Qiyam, 1-10.

Muzaiyanah, M. (2013). Perkembangan bahasa pada anak. Wardah. 25-33.

Nafiah, Q. N. (2021). Analisis Pembiasaan Berbahasa Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 278-288.

Nahri, V. H. (2019). Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Pada Anak Usia Dini .

Papalia. (2004). Human Development. New York: Mc Graw-Hills Companies.

PERMENKES. (2021). KEPUTUSAN MENTERI KESEHATAN REPUBLIK INDONESIATENTANG STANDAR PROFESI TERAPIS WICARA.

Pranindyo, K. profesi terapi wicara sebagai tenaga kerja kesehatan. Jakarta: profesi terapi wicara sebagai tenaga kerja kesehatan.

Prastiwi, M. H. (2019). Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia 3-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada.

PRATIWI, R. D. (2015). KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM PROSES TERAPI WICARA PADA ANAK SPEECH DELAY.

Putra, A. Y. (2018). Pengaruh pemberian stimulasi oleh orang tua terhadap perkembangan bahasa pada anak usia Toddler di PAUD Asparaga Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan.

Putri, R. N. (2019). Penerapan Komunikasi Terapeutik pada Anak Penyandang Down Syndrome Melalui Pelayanan Terapi Wicara Di RSUD Prof. Dr. Margono Soekarjo Purwokerto. Jurnal Dakwah Risalah, 35-46.

Rajesh, V. &. (2019). Preliminary evaluation of a low-intensity parent training program on speech-language stimulation for children with language delay. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 99-104. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.03.034

Siedlarska, M. J. (2019). Rapidly Progressing Brain Atrophy in a Child With Developmental Regression. Pediatric Neurology, 80-81. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2018.11.009

Susanto. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.

Susanto, N. (2017). Hakikat Dan Signifikansi Permainan. Jendela Olahraga, 99-104.

Taseman, T., Safaruddin, S., Erfansyah, N. F., Purwani, W. A., & Femenia, F. F. (2020). Strategi Guru dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 13-26.

Tiel, J. M. (2008). Pendidikan Anakku Terlambat Berbicara. Jakarta Timur: Perdana Media.

Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Pada Anak Balita. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 41.

Zusfindhana, I. H. (2018). Penerapan Terapi Wicara Konsonan b/p/m/w untuk Anak Lambat Bicara Usia 4 Tahun. HELPER: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 19-30.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

Sri Winarti, R. N. A., Shafa Fitriyani, Anisa Rizqi Rahmatillah, & Lathipah Hasanah. (2022). Evaluasi Speech Therapy Dalam Mengoptimalkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Pada Anak Speech Delay. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 4(1), 25–44. https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1858

Issue

Section

Articles