Pengaruh Penggunaan E-Learning Edmodo Terhadap Hasil Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Pembelajaran Daring di SMP Avisena Jabon
DOI:
https://doi.org/10.15642/ijsl.v2i2.1358Keywords:
Edmodo E-Learning, Cognitive learning outcomes, Student perceptionsAbstract
This study aims to determine the effect of the use of E-learning Edmodo on learning outcomes and to determine the effect of E-learning Edmodo on students' perceptions of online learning. Pre-experimental quantitative research method with a one group pretest-posttest design research that was tested on an experimental class using an assessment instrument in the form of multiple choice test questions to determine students' cognitive learning outcomes and a questionnaire in the form of a questionnaire to determine students' perceptions of online learning. The population used is online class VIII students at SMP AVISENA Jabon. The effect of the use of the Edmodo E-learning platform on the cognitive learning outcomes of online class VIII students at SMP AVISENA Jabon. The results of the t-test analysis using paired simple t-test obtained a significant value of 0.000 which is smaller than a significant level of 0.05; So it can be interpreted that the experimental class has changes in students' cognitive learning outcomes after using the Edmodo E-learning platform. While the effect of using the Edmodo E-learning platform on students' perceptions of online learning, the results of the t-test analysis using paired simple t-test obtained a significant value of 0.000 which is smaller than the significant level of 0.05; So that it can be interpreted that the experimental class has a change in students' perceptions of online learning by being given treatment in the implementation of learning using the Edmodo E-learning platform. So it can be concluded that the use of the Edmodo E-learning platform affects students' cognitive learning outcomes and can affect students' perceptions of online learning in class VIII online SMP Avisena Jabon.
References
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61.
Komarudin, K., & Prabowo, M. (2020). Persepsi siswa terhadap pembelajaran daring mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada masa pandemi Covid-19. MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga, 26(2), 56-66.
Harahap, N. (2014). Hubungan antara motivasi dan aktivitas belajar siswa terhadap hasil belajar kognitif siswa dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division pada konsep ekosistem. Visipena, 5(1), 35-46.
Ningsih, S. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124-132.
Maskar, S., & Wulantina, E. (2019). Persepsi Peserta Didik terhadap Metode Blended Learning dengan Google Classroom. INOMATIKA, 1(2), 110-121.
Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188-198.
Megawanti, P. (2020). Persepsi Peserta Didik Terhadap PJJ pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Faktor UNINDRA, 7(2), 75-82.
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid- 19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288.
Ekayati, R. (2017). Optimalisasi Aplikasi Edmodo dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Kesadaran Berbahasa Mahasiswa pada Mata Kuliah Literary Criticism di Fkip Umsu. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1).
Amri, A., & Tharihk, A. J. (2018). Pengembagan Perangkat Asesmen Pembelajaran Proyek Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan. DIDAKTIKA BIOLOGI:Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(2), 103-112.
Putrawan, I. B. G. E. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING BERBANTUAN PROGRAM E-LEARNING EDMODO TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA. Inovasi Jurnal Guru, 6(12), 34-43.
Ramadhan, S., Sukma, E., & Indriyani, V. (2019). Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Dengan Perangkat Seluler dan Aplikasi Edmodo. In Seminar Internasional Riksa Bahasa.
Oktaviani, I., Waspada, I., & Budiwati, N. (2020). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN E-LEARNING BERBASIS EDMODO PADA PEMBELAJARAN DARING SAAT PANDEMI COVID-19 (DITINJAU DARI PERSEPSI SISWA). Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 8(1), 68-78.
Sari, T. Y. N., Effendi, M. M., & Susanti, R. D. (2019). The development of edmodo-based learning as a means of online daily examinations at Batu Islam high school. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 318-328.
Ramanta, D., & Widayanti, F. D. (2020). Pembelajaran Daring Di Sekolah Menengah Kejuruan Putra Indonesia Malang Pada Masa Pandemi Covid-19.
Rais, A., & Hoiriyah, H. (2020, November). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN MENGUNAKAN APLIKASI EDMODO SEBAGAI SOLUSI PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI MASA PENDEMI. In Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 4, No. 1, pp. 264-269).
Kurniawan, P. I., & Widanaputra, A. A. G. P. (2017). Pengaruh Love Of Money dan Machiavellian Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 21(3), 2253-2281.
Wiranti, D. A., & Sutriyani, W. (2020). “Pengaruh Pembelajaran Daring Menggunakan Sorogan Hanacaraka Terhadap Kemampuan Menulis Aksara Jawa Di Sekolah Dasar”. ELEMENTARY: islamic teacher jurnal, 2020, 8.2: 313-338.
Shellawati, S., & Sunarti, T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Windi Ayu Pramesti, Noly Shofiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.